به موزه علوم طبيعي چارده بلوط خوش آمديد
ادبي اجتماعي علمي

13 راهکار برای سریع به خواب رفتن



اگر برای شما بی‌خوابی یک مشکل مزمن است، همه‌ی کارشناسان توصیه می‌کنند که به دکتر مراجعه کنید؛یک خواب بد می‌تواند روی تمام روز شما تاثیر منفی بگذارد و این شاید بیشتر از بیماری‌های ساده بر روی سلامت زندگی شما تاثیر منفی بگذارد.
تحقیقات نشان می‌دهد که به طور مداوم از خواب خوب محروم بودن، شما را گنگ، تحریک پذیر، پریشان و ناراحت می‌سازد. و به تدریج موجب مشکلات جدی تری می‌شود.

برای کمک به کسانی که شب‌ها تا دیر وقت بیدار می‌مانند، بهترین شیوه‌های خواب خوب را که کارشناسان آن را "بهداشت خواب” می‌نامند جمع آوری کرده‌ایم.

۱. سر وقت به اتاق خواب بروید.

هر شب همان کارهای آرامش بخش قبل از خواب را انجام دهید و ذهن و بدن خود را با کارهایی مانند خواندن عمیق یک کتاب آماده رفتن به رختخواب کنید.

۲. اتاق خواب خود را برای حداکثر بهره‌وری از خواب آماده کنید.

شما باید دمای اتاق خود را بین ۱۸ تا ۲۰ و همچنین تاریک نگه دارید و برای جلوگیری از ورود نور پرده‌ها را بکشید.

۳. از تلفن خود به عنوان یک ساعت زنگ‌دار استفاده نکنید.

بسیاری از ما به گوشی خود برای از خواب بیدار شدن تکیه می‌کنیم، تنها مشکل این است که اگر شما نمی توانید به خواب بروید، با گوشی خود را مشغول می‌کنید که باعث می‌شود فرایند خوابیدن شما طولانی‌تر شود.

اتاق خواب شما فقط باید برای خواب باشد و نه چیز دیگری. هیچ بهانه‌ی دیگری وجود ندارد. اگر از تلفن همراه خود به عنوان ساعت زنگ‌دار استفاده می‌کنید پس این مشکل را با خرید یک ساعت حل کنید.

۴. تمرین تنفس عمیق داشته باشید.

کمی توجه به تنفس عمیق به بدن می‌گوید که وقت استراحت است. در "دم "، هوای تازه‌ای که به ریه‌ها وارد می شود، در سراسر بدن شما سفر می‌کند و تمام سلول‌ها را پاکسازی می‌کند.و در "بازدم”، تمام سموم و حالت منفی به صورت امن در اتمسفر خارج می شوند.تمرکز بر دم و بازدم ثابت و آرام، احساس راحتی و آرامش را تضمین می‌کند. اما این آرامش با اولین باری که آن را امتحان کنید اتفاق نخواهد افتاد.این یک تمرین مداوم است، بنابراین شما نیاز به تمرین آن برای داشتن بهترین اثر دارید.تا وقتی که احساس می‌کنید که بدن شما بهتر شده است آن را ادامه دهید.

۵. عضلات انگشت پای خود را شل کنید.

برای آزاد کردن تنشی که در عضلات و تاندونهای شما ایجاد شده است، از "آرام سازی پیشرونده عضلانی” زمانی که شما در رختخواب دراز کشیده‌اید استفاده کنید.

این کار بسیار ساده است، انگشت خود را بکشید و سپس رها کنید، سپس حرکت را بر روی انگشت دیگر انجام دهید. یا می‌توانید انگشتان پای خود را برای هفت بار خم کنید و سپس آزاد کنید.

۶. فکر خود را با یک تمرین ذهنی مشغول کنید.

سعی کنید عدد ۱۰۰ را به صورت معکوس بشمارید یا همان شمارش معکوس را به صورت کم کردن ۳ عدد در هر بار استفاده کنید.

ریتم شمارش می‌تواند شما را در حالت خواب‌آلود قرار دهد در شمارش با کم کردن ۳ عدد در هر بار مقدار کمی چالش برای ذهن شما ایجاد می‌شود که نیازمند توجه بیشتری است و می‌تواند یک تاثیر مثبت خارج از برنامه بر روی مغز شما هم داشته باشد.

۷. از تخت خواب خارج شوید

بعد از ۳۰ دقیقه دراز کشیدن در تخت خواب، شما باید از آن جا بلند شوید. در واقع شما باید بدن خود را به خواب در رختخواب آموزش دهید. بنابراین موبایل خود را کنار بگذارید و کاری آرام، مانند خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی و یا حتی شستن ظروف را انجام دهید.

۸. نگرانی را از سر خود دور کنید.

اگر ذهن شما درباره آنچه که ممکن است فردا، هفته آینده و یا سال آینده رخ دهد، درگیر است، آن را کنار بگذارید.

سعی کنید تمام نگرانی‌های خود را بر روی یک تکه کاغذ بنویسید تا آن را از سر خود بیرون کنید، این کار یک رویکرد بسیار عالی برای تسکین اضطراب است.

۹. ساعت زنگ‌دار را از خود دور کنید

یکی از بدترین قسمت‌های بی‌خوابی آگاهی از این است که خواب شما کافی نمی‌باشد.برای جلوگیری از آن ساعت را از خود دور کنید تا مجبور نباشید هر لحظه به آن نگاه کنید.

۱۰. سعی کنید یک تجربه زیبا را تجسم کنید

اگر فکر شما درگیر چیزی است که امروز اتفاق افتاده است، ذهن خود را به چیز دیگری مشغول کنید.

فکر خود را با چیزهایی که دوست دارید، مانند تعطیلات مورد علاقه درگیر کنید.

۱۱. به اندازه کافی در طول روز ورزش کنید

اگر شما در طول روز هیچ کاری انجام نداده باشید، بدن شما احساس نیاز به استراحت کمتری دارد. هرچه در طول روز فعال‌تر باشید خواب راحت‌تری دارید.

۱۲. بالش بهتری انتخاب کنید

پژوهش‌ها نشان داده است که یک بالش متوسط ​​بهترین تاثیر مثبت را در خواب ایفا می‌کند. چون که بالش‌ها باید سر و گردن شما را حمایت کنند.

همچنین، اگر شما نگران آلرژی هستید، یک بالش غیر آلرژی زا را انتخاب کنید.

۱۳. به دکتر مراجعه کنید

اگر برای شما بی‌خوابی یک مشکل مزمن است، همه‌ی کارشناسان توصیه می‌کنند که به دکتر مراجعه کنید؛یک خواب بد می‌تواند روی تمام روز شما تاثیر منفی بگذارد و این شاید بیشتر از بیماری‌های ساده بر روی سلامت زندگی شما تاثیر منفی بگذارد.

منبع: مجله سلامت

http://www.asriran.com/fa/news/482122/13


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,

بوی بد دهان نشانه چیست؟



بوی بد دهان یک بیماری است که تقریبا در همه جوامع کم و بیش وجود دارد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی روحی و جسمی شود.

یک دندان‌پزشک گفت: بوی بد دهان از موارد شایع و البته قابل درمان است که به علت وجود خرده‌های غذایی بودار در لابلای دندان‌ها ایجاد می‌شود یا علامتی از یک بیماری است.

به گزارش ایسنا، مهسا صحرانشین  اظهار کرد: گرسنگی، خشکی دهان و عدم رعایت بهداشت، بیماری‌هایی نظیر گوش، حلق و بینی، التهاب سینوس‌ها، لوزه‌ها و در نهایت بیماری‌های دستگاه گوارش و ریه از علل ابتلا به بوی بد دهان است.

 وی افزود: بوی بد دهان یک بیماری است که تقریبا در همه جوامع کم و بیش وجود دارد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی روحی و جسمی شود.

صحرانشین با اشاره به علت بوی نامطبوع دهان، تصریح کرد: علاوه بر بیماری‌های مذکور، باکتری‌های مولد بوی دهان در سطح زبان وجود دارند که با مسواک زدن بر سطح زبان، برطرف می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد افزود: گاهی بوی بد دهان با منشاء غیربیماری، خود را نشان می‌دهد که علت اصلی ایجاد آن عادات غذایی و کشیدن دخانیات است.

صحرانشین علت تنفس نامطبوع صبحگاهی را کاهش بزاق در موقع خواب و تخمیر موادغذایی توسط میکروب‌ها دانست و گفت:  معمولا با خوردن صبحانه این مشکل رفع می‌شود.

این متخصص دندان‌پزشکی، ترمیم و زیبایی دندان در پایان خاطرنشان کرد: بوی بد دهان ناشی بیماری‌های حفره دهان، با جرم‌گیری و ترمیم دندان‌های پوسیده به راحتی قابل برطرف شدن است.
http://www.asriran.com/fa/news/482246


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,

7 روش سنتی برای رفع گرمازدگی



استفاده از خاکشیر یخ‌زده و شربت آب‌لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ‌زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال‌آور است.

هوای داغ تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند و متخصصان طب سنتی معتقدند که مصرف شربت سکنجبین برای رهایی از گرمازدگی این روزها بسیار مفید است.

نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیاری دارد. یکی از منافع سکنجبین این است که چون آن را با یخ خنک کرده و می‌نوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند.

اگر سکنجبین را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پر سود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ هستند منافع زیادی دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

عناب و شکر

برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. همچنین خوردنی‌های سرد و تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین (خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نیز توصیه می‌شود. البته بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که همراه با مقداری شکر میل می‌شود.

خاکشیر یخ زده و شربت آب‌لیمو

استفاده از خاکشیر یخ‌زده و شربت آب‌لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ‌زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال‌آور است.

با توجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آب‌لیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است، توصیه می‌شود و نیاز است هر دو روز یک بار، یک عدد لیمو در آب مصرفی استفاده شود.

تـخـم شـربـت

تخم شربت در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است.

بـه‌لیــمــو

به‌لیمو گیاهی به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می‌شود. این گیاه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرام‌بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده‌ سرگیجه و تپش قلب مورد استفاده بوده و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌شود.

هندوانه

هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولا برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است. طبیعت هندوانه سرد و تر است و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است. مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

گلاب

بنابر اعلام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می‌برد و بدن را تقویت می‌کند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

چند نکته مهم

- هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک، از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.

- با استفاده از حوله خنک در بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید.

- میوه‌هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش بسزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.

- از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.
http://www.asriran.com/fa/news/482700/7


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,

تفاوت درد خوب و درد بد در ورزش



دردی که شدید باشد و تنها در یک ناحیه خاص از بدن حس شود احتمال دارد بد باشد.

در صورتی که بخواهید به صورت موثر ورزش کنید و فایده کافی را از فعالیت ورزشی خود ببرید باید تفاوت بین درد خوب و درد بد بعد از ورزش را بدانید.

به‌ گزارش ‌ایسنا و به نقل از My fitness pal، تشخیص درد خوب از درد بد باعث کمتر شدن آسیب‌های ناشی از ورزش می‌شود. در صورتی که بعد از مدتی ورزش کنید ممکن است که دچار سوزش در عضلات شوید که این درد طبیعی است، اما در صورتی که دراز و نشست بروید و کمر شما درد بگیرد باید فرم ورزش را تصحیح کنید تا نتیجه‌ خوبی در ناحیه شکم بگیرید. به صورت کلی سوزش عضلاتی که کمتر از 48 ساعت بهبود می‌یابند خوب است و مشکل ندارد.

دسته بندی دردهای بد:

دردی که شدید باشد  و تنها در یک ناحیه خاص از بدن حس شود احتمال دارد بد باشد.

1. پارگی عضلات

در صورتی که در حین ورزش ناگهان احساس انقباض شدید در یک عضله داشته باشید احتمال پارگی عضله وجود دارد. در این حالت استراحت کنید تا زمانی که عضله ترمیم شود. در صورتی که درد بیشتر از دو هفته‌ به طول بیانجامد احتمال پارگی عضلات وجود دارد. در این حالت به پزشک مراجعه کنید.

2. درد مفاصل

در صورتی که درد ناگهانی در کمر یا زانو احساس کردید احتمال آسیب‌دیدگی‌ مفصل وجود دارد. بهتر است در این حالت ورزش را متوقف کنید. سوزش در مفاصل نیز می‌تواند نشان دهنده این باشد که عضلات به خوبی فشار را جذب نمی‌کنند و فشار به مفاصل وارد می‌شود.

3. دردی که افزایش می یابد

دردی که به تدریج افزایش می یابد خطرناک است. بهتر است در این حالت ورزش را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگیری از این گونه آسیب‌ها بهتر است قبل از ورزش بدن را گرم کنید.
http://www.asriran.com/fa/news/483359


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,

9 چیزی که تغییرات پاهایتان به شما می‌گویند



اکثر مردم تورم را در پای خود تجربه کرده‌اند. اغلب علت تورم چیزی ساده مانند ایستادن برای مدت زمان طولانی، پوشیدن کفش های تنگ، بودن در یک پرواز طولانی و یا یک مصدومیت جزئی مانند رگ به رگ شدن مچ پا است. با این حال، اگر تورم بیش از چند روز طول بکشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد.

تا زمانی که به نظر می‌رسد همه چیز به درستی کار می کند، ممکن است توجه زیادی به پاهای خود نداشته باشیم. پاها اغلب با جوراب و کفش پوشیده می‌شوند و چیزی که از دید خارج باشد، از ذهن خارج می‌شود. انگشتان سرد پا می‌تواند نشانه‌ای از گردش خون ضعیف باشد.

سیگار کشیدن و شرایط مرتبط با سیگار کشیدن می‌تواند توانایی ریه‌ها برای جذب اکسیژن را کاهش دهد و به کاهش سطح اکسیژن در خون منجر ‌شود. این بیماری‌ها باعث تنگی شریان‌ها می‌شود، که می‌تواند مانع جریان خون در سراسر بدن شود. اگر شما متوجه شدید که پاها تقریبا همیشه سرد و بی حس هستند، با دکتر خود مشورت کنید.

در زیر برخی از علائم رایج بیماری‌های مرتبط با پا و همچنین نشانه‌هایی که ممکن است برای سلامتی خطرآفرین باشد ذکر شده است.

خارش پا

همانطور که خارش پا ناخوشایند و مزاحم است، معمولا نشانه‍‌ای از یک وضعیت پزشکی جدی نیست.رایج‌ترین مقصر خارش و پوسته پوسته شدن در پاها عفونت‌های قارچی است. این عفونت‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، معمولا در بین انگشتان پا شروع می‌شود و اغلب در افرادی که کفش‌های تنگ بسیار می‌پوشند و عرق می‌کنند به وجود می‌آید. در حالی که عفونت پا مسری است اما می‌توان آن را به راحتی با داروهای ضد قارچ درمان کرد. در برخی موارد، خارش پا ممکن است از یک واکنش آلرژیک به کرم‌ها و یا مانند بیماری پسوریازیس ناشی از اختلال ایمنی بدن باشد. در صورتی که خارش پا در شما باقی بماند و یا بدتر شود با دکتر خود صحبت کنید.

تغییر رنگ پوست

جوش پوستی یا عفونت‌های قارچی مانند بیماری «پای ورزشکاران» معمولا باعث می‌شود پوست مایل به قرمز و پوسته پوسته شود، اما در بسیاری از شرایط دیگر ممکن است به تغییر رنگ پا منجر شود. یک بیماری که به عنوان پدیده نشانگان رینود شناخته شده، توسط دنباله‌ای از تغییر رنگ در پوست در واکنش به سرما یا استرس به وجود می‌آید. در یک نمونه از پدیده رینود، منطقه آسیب دیده شروع به باریک شدن می‌کند و جریان خون کاهش می‌یابد. منطقه آسیب دیده ممکن است شروع به احساس سردی و بی حسی و در نهایت جریان خون را محدود کند. گاهی اوقات که گردش خون بهبود می‌یابد، پوست ممکن است قبل از بازگشت به حالت عادی به رنگ قرمز تبدیل شود. رینود اغلب بدون بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد با این حال در برخی موارد رینود ممکن است نشانه اولیه یک بیماری جدی‌تر مانند آرتریت روماتوئید و یا لوپوس باشد.

چماقی شدن انگشتان پا

چماقی شدن شامل تغییر در مناطق اطراف پا و در انگشت یا ناخن انگشت است. علایم معمول چماقی شدن ناخن عبارتند از نرم شدن بستر ناخن، برآمدن نوک پا و خم شدن ناخن‌ها به شکل یک زاویه تیز است. اکثریت قابل توجهی از موارد بنیادی چماقی شدن از بیماری های قلب و ریه است که سطح اکسیژن در خون را کاهش می‌دهد. اگر شما متوجه تغییرات در انگشت یا ناخن‌های پای خود شدید که شبیه چماقی است با دکتر خود صحبت کنید، چرا که می تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و بیماری کرون باشد.

پاهای ورم کرده

اکثر مردم تورم را در پای خود تجربه کرده‌اند. اغلب علت تورم چیزی ساده مانند ایستادن برای مدت زمان طولانی، پوشیدن کفش های تنگ، بودن در یک پرواز طولانی و یا یک مصدومیت جزئی مانند رگ به رگ شدن مچ پا است. با این حال، اگر تورم بیش از چند روز طول بکشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد. سیالات مانند خون در پاها ممکن است منجر به تورم به عنوان یک نتیجه از نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیه و یا حتی به عنوان یک عارضه جانبی از داروها برای دیابت و فشار خون بالا شود. تورم ممکن است از التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید یا آرتروز باشد. اگر تورم همراه علائمی مانند درد قفسه سینه، اشکال در تنفس یا سرگیجه باشد اقدامات پزشکی ضروری است، چون می‌تواند نشانه‌ی یک لخته خون یا یکی دیگر از بیماری جدی قلبی باشد.

سوزش پا

احساس سوزش پا می‌تواند از خفیف (بی حسی و سوزن سوزن شدن) تا شدید (درد شدید که حتی می تواند خواب را مختل کند) متفاوت باشد. چیز ساده‌ای مانند خستگی پاها و یا یک عفونت رایج مثل پای ورزشکار می‌تواند نشانه‌ای کوتاه مدت مانند سوزش یا سوزن سوزن شدن را داشته باشد. در موارد شدید، سوزش در پاها می‌تواند نشانه‌ای از آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت یا بیماری‌های گردش خون موسوم به بیماری شریانی محیطی (PAD) باشد. در صورتی که احساس سوزش برای چند هفته و علائم شدیدتر و دردناک‌تر دارید و در حال شروع به از دست دادن احساس در انگشتان پاهای خود هستید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. استراحت کردن و بالا بردن پای خود برای کاهش علائم مفید است. علاوه بر این، حمام کردن و گذاشتن پای خود در آب سرد نیز می‌تواند درد و سوزش را کاهش دهد.

درد در انگشت شست پا

گاهی اوقات نقاط درد خاص منجر به یک وضعیت خاص می‌شود. اگر درد در اطراف نوک و گوشه ناخن متمرکز شده باشد، می‌تواند نشانه رشد ناخن اضافه در انگشت پای شما باشد. حملات درد شدید در مفصل انگشت شست پا می‌تواند یک فرم پیچیده‌ای از آرتریت به عنوان نقرس را نشان دهد. علائم نقرس شامل درد شدید مفاصل پس از یک ناراحتی طولانی است و اغلب در شب و بدون هیچ گونه اخطاری رخ می‌دهد. آرتریت روماتوئید می‌تواند توضیح دیگری برای آن باشد، که به عنوان علائم اولیه تمایل دارند که بر پا و مفاصل انگشت اثر بگذارند. اگر شما ناراحتی مزمن یا درد ناگهانی محلی را تجربه می‌کنید بدون هیچ توضیحی برای ملاقات با دکتر برنامه ریزی کنید.

ناخن‌های زرد رنگ

همانند سایر قسمت های بدن شما، تغییر رنگ در ناخن‌ها ممکن است نشانه‌ی آن باشد که چیزی اشتباه است.عفونت قارچی ناخن اغلب به عنوان یک نقطه زرد در زیر نوک ناخن آغاز می‌شود. متاسفانه قارچ ها تمایل به رشد در محیط های تاریک، گرم و مرطوب دارند و قسمت زیرین ناخن انگشت پا بهترین مکان برای رشد آن‌هاست. اگر تغییر رنگ مورد توجه قرار نگیرد و بدون درمان رها شود، می‌تواند در دیگر ناخن انگشتان پا پخش شود. عفونت ناخن به طور معمول یک خطر بزرگ بهداشتی نیست اما اگر شما مبتلا به دیابت هستید، عفونت‌های قارچی می‌تواند گردش خون در پای شما را مختل کند و منجر به عوارض جدی‌تر بهداشتی شود.

ناخن‌های سفید رنگ

تغییر رنگ سفید ناخن‌ها لزوما یک مشکل سلامتی نیست. این تغییر رنگ شامل لکه‌های معمول سفید در اطراف ناخن است که همانند ناخن شروع به رشد می کند. برخلاف باور رایج، این علائم نشانه کمبود ویتامین نیستند و به طور کلی بی ضرر در نظر گرفته می‌شوند. یک آسیب ممکن است باعث شود بخشی از ناخن انگشت پا از بستر ناخن جدا شود، که باعث می شود که نوک ناخن سفیدتر به نظر برسد. علاوه بر این برخی از عفونت های قارچی اول خود را به عنوان علامت سفید روی نوک ناخن را نشان می‌دهند. که اگر بدون کنترل رها شود، این عفونت می‌تواند در سراسر ناخن گسترش یابد، که منجر به تغییر رنگ بیشتر و به طور بالقوه باعث می‌شود ناخن از بستر خود جدا شود.

منبع: مجله سلامت
http://www.asriran.com/fa/news/484787/9


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,

چند توصیه پتاسیمی برای قلب شما



اگر یک رژیم غذایی به خوبی متعادل شده و سرشار از میوه و سبزیجات را دنبال می کنید، جای نگرانی از این که پتاسیم بیش از اندازه دریافت کنید، وجود ندارد. اما چالش اصلی این است که بیشتر مردم از رژیم غذایی خود به میزان کافی پتاسیم دریافت نمی کنند.

مصرف به اندازه مواد غذایی حاوی پتاسیم در رژیم غذایی برای سلامت قلب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به گفته جان دی، متخصص اختلالات ریتم قلب در موسسه مرکز پزشکی قلب اینترمانتین در موری، یوتا، دریافت پتاسیم کافی برای عملکرد مناسب و درست ضربان قلب ضروری است.

چند توصیه پتاسیمی برای قلب شما!

به گزارش گروه سلامت عصرایران به نقل از "اوری‌دی هلث"، اگر سطوح پتاسیم بیش از اندازه زیاد یا بیش از انداز کم باشد، قلب در معرض افزایش خطر ایست قلبی قرار می گیرد. افزون بر این، مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم به میزان کافی در رژیم غذایی روزانه به کاهش فشار خود نیز کمک می کند.

وجود مواد غذایی سرشار از پتاسیم در رژیم غذایی روزانه برای تنظیم ریتم قلب باثبات نیز اهمیت دارد. یکی از عوامل خطر آفرین ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی - ریتم قلب نامنظم - عدم دریافت به اندازه یا دریافت بیش از اندازه پتاسیم است. بنا بر توصیه وزارت کشاورزی آمریکا، حداقل 4,700 میلی گرم پتاسیم باید در رژیم غذایی روزانه شما وجود داشته باشد. این میزان ممکن است بیش از آن چیزی باشد که روزانه مصرف می کنید زیرا بنا بر نتایج یک بررسی ملی در آمریکا مشخص شده است شهروندان این کشور به طور میانگین 2,640 میلی گرم پتاسیم در رژیم غذایی روزانه خود مصرف می کنند.

 

مواد غذایی سرشار از پتاسیم

برخی میوه ها، سبزیجات و آجیل از پتاسیم بیشتری نسبت به مواد دیگر برخوردار هستند. انتخاب مواد غذایی سرشار از پتاسیم آسان است زیرا تعداد آنها بسیار زیاد است. در ادامه چند نمونه از آنها را معرفی می کنیم.

سبزیجات

سیب زمینی: یک سیب زمینی متوسط حاوی 926 میلی گرم پتاسیم است.

سیب زمینی شیرین: یک سیب زمینی شیرین متوسط حاوی 540 میلی گرم پتاسیم است.

اسفناج: یک دوم فنجان اسفناج پخته شده حاوی 290 میلی گرم پتاسیم است.

کدو سبز: یک دوم فنجان کدو سبز پخته شده حاوی 280 میلی گرم پتاسیم است.

گوجه فرنگی: یک دوم فنجان گوجه فرنگی تازه حاوی 210 میلی گرم پتاسیم است.

چند توصیه پتاسیمی برای قلب شما!

حبوبات و آجیل

سویا: یک دوم فنجان سویای پخته شده حاوی 440 میلی گرم پتاسیم است.

عدس: یک دوم فنجان عدس پخته شده حاوی 370 میلی گرم پتاسیم است.

لوبیا قرمز: یک دوم فنجان لوبیا قرمز پخته شده حاوی 360 میلی گرم پتاسیم است.

نخود خرد شده: یک دوم فنجان نخود پخته شده حاوی 360 میلی گرم پتاسیم است.

بادام: یک سوم فنجان بادام حاوی 310 میلی گرم پتاسیم است.

میوه ها

موز: یک موز متوسط حاوی 420 میلی گرم پتاسیم است.

زردآلو: یک چهارم فنجان زردآلو حاوی 380 میلی گرم پتاسیم است.

پرتقال: یک پرتقال متوسط حاوی 237 میلی گرم پتاسیم است.

طالبی: یک دوم فنجان طالبی حاوی 214 میلی گرم پتاسیم است.

 

رژیم های غذایی سرشار از پتاسیم

چند توصیه پتاسیمی برای قلب شما!

توصیه های رژیم غذایی مناسب به ویژه اگر شامل مواد غذایی سرشار از پتاسیم باشند می توانند به بهبود شرایط سلامت از جمله زیر کنترل درآوردن فشار خون بالا کمک کنند. رویکردهای رژیمی برای توقف فشار خون بالا یا رژیم غذایی DASH به عنوان روشی کارآمد و موثر برای کاهش فشار خون به واسطه انتخاب هوشمندانه مواد غذایی از محبوبیت زیادی در جهان برخوردار شده است.

رژیم غذایی DASH بر خوردن هرچه بیشتر میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف چربی و سدیم متمرکز شده است. این رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی با میزان پتاسیم بالا است. میوه ها و سبزیجات برای افراد مبتلا به بیماری فشار خون مفید هستند. همچنین، این مواد غذایی به کنترل وزن فرد نیز کمک می کنند.

کاهش خطر سکته مغزی در بانوان پس از یائسگی با مصرف پتاسیم

بنابر نتایج مطالعه صورت گرفته توسط انجمن قلب آمریکا، احتمال بروز سکته مغزی در بانوانی که پس از یائسگی به میزان کافی پتاسیم از رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کنند، کمتر است. نرخ پایین‌تر سکته مغزی در میان این افراد می تواند ناشی از مزایای سلامت قلب یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم مانند کنترل فشار خون و تثبیت ریتم قلب باشد.

با بررسی رژیم غذایی بیش از 90 هزار زن، پژوهشگران دریافتند آنهایی که بیشترین میزان پتاسیم را از رژیم غذایی خود دریافت می کردند 12 تا 16 درصد احتمال کمتری داشته تا دچار سکته مغزی شوند. بانوان حاضر در این مطالعه بین 50 تا 79 سال سن داشتند. همچنین، بانوانی که بیشترین میزان پتاسیم را در رژیم غذایی خود مصرف می کردند 10 درصد احتمال کمتری داشته که طی دوران 11 ساله انجام این مطالعه فوت کنند. شایان ذکر است، پتاسیم دریافتی آنها از منابع غذایی سرشار از مواد معدنی و نه مکمل ها ناشی می شد.

چند توصیه پتاسیمی برای قلب شما!

کنترل فشار خون با مواد غذایی سرشار از پتاسیم

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهند تعداد شهروندان آمریکایی مبتلا به فشار خون بالا حدود 75 میلیون نفر است که 32 درصد از کل جمعیت این کشور را شامل شده و این آمار همچنان رو به افزایش است.

فشار خون بالا عامل خطر آفرینی محسوب می شود که می تواند به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی منجر شود که در حال حاضر از عوامل اصلی مرگ و میر در آمریکا محسوب می شوند. این بیماری همچنین یکی از دلایل فیبریلاسیون دهلیزی نیز است. از این رو، کنترل فشار خون یکی از مهمترین کارهایی است که هر فردی باید برای انجام آن در هر روز تلاش کند.

فشار خون عادی باید زیر 120/80 mmHg باشد. پیش فشار خون بالا به شرایط بین فشار خون عادی تا 139/89 mmHg گفته می شود و فشار خون بالا به بیش از 140/90 mmHg اشاره دارد.

با افزودن مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند سیب زمینی، سویا، موز، و پرتقال در رژیم غذایی خود می توانید به سمت تحقق هدف کنترل فشار خون بالا گام بردارید.

آیا به اندازه کافی مواد غذایی سرشار از پتاسیم مصرف می کنید؟

چند توصیه پتاسیمی برای قلب شما!

اگر یک رژیم غذایی به خوبی متعادل شده و سرشار از میوه و سبزیجات را دنبال می کنید، جای نگرانی از این که پتاسیم بیش از اندازه دریافت کنید، وجود ندارد. اما چالش اصلی این است که بیشتر مردم از رژیم غذایی خود به میزان کافی پتاسیم دریافت نمی کنند. اگر ورزش های سنگین و مقاومتی انجام می دهید و یا در روزهای گرم تابستان تمرین می کنید، در حقیقت مقادیر زیادی از پتاسیم بدن خود را به واسطه عرق کردن از دست می دهید. از این رو، شما باید به فکر جبران آن باشید.

در صورتی که مبتلا به نارسایی کلیه نیستید و یا داروهای مشخصی را مصرف نمی کنید، نیازی نیست نسبت به درباره دریافت بیش از اندازه پتاسیم نگران باشید. اگر از رژیم غذایی خود به میزان کافی پتاسیم دریافت کنید، کلیه ها فعالیت قابل توجهی را در زمینه تنظیم سطح پتاسیم بدن انجام می دهند.

خوردن بیش از اندازه مواد غذایی سرشار از پتاسیم تنها برای بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند یک نگرانی محسوب می شود و باید با پزشک خود درباره چگونگی ایجاد تعادل در سطوح پتاسیم مشورت کنند.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور
http://www.asriran.com/fa/news/489700


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,

نشانه‌هایی که از زخم معده خبر می‌دهند



زخم معده آسیب دردناکی است که به طور معمول در پوشش داخلی معده (زخم گاستریت یا پپتیک) یا در دهانه روده کوچک در قسمت دوازدهه (زخم دوازدهه یا پپتیک) شکل می گیرد. زخم های معده به واسطه عدم تعادل در آنزیم های گوارشی یا آسیب دیدن لایه پوشاننده معده (به عنوان مثال، در نتیجه اعتیاد به الکل) ایجاد می شوند.

نشانه‌هایی که از زخم معده خبر می‌دهند

به گزارش گروه سلامت عصرایران به نقل از "اکتیوبیت"، زخم معده می تواند بسیار دردناک باشد و در صورت ابتلا چشم پوشی از آن بسیار دشوار است. در صورتی که این بیماری درمان نشود، زخم می تواند دیواره معده را از بین برده و موجب شکل گیری سوراخ در آن شود و یا آسیب رگ های خونی موجب خونریزی معده شود که به سلامت فرد آسیب جدی وارد می کنند.

در ادامه با برخی از نشانه های مشهود زخم معده بیشتر آشنا می شویم.

درد شکم

درد در قسمت شکم، به طور معمول بین سینه و ناحیه ناف، می تواند از نشانه های زخم معده باشد. این درد اغلب با امواج سوزش و یا درد شدید شکل می گیرد و از بین می رود.

افزایش سوء هاضمه

زخم معده می تواند به سوء هاضمه شدید و تولید گازهای دردناک منجر شود که به معنای باد گلو و سکسه پس از خوردن وعده های غذایی است.

تهوع

به واسطه عدم تعادل در آنزیم های گوارشی، فرد مبتلا به زخم معده احتمالا با احساس خفیف تا شدید تهوع مواجه می شود که به طور معمول هنگام صبح و زمان خالی بودن معده شکل می گیرد.

سنگینی شکم

زخم معده موجب شکل گیری احساس سنگینی یا پری در قسمت شکم می شود که این شرایط مشابه با احساسی است که پس از نوشیدن مقدار زیادی از آب به انسان دست می دهد.

نشانه های شبیه آنفولانزا

بیشتر بیماران مبتلا به زخم معده به واسطه نشانه هایی شبیه به بیماری آنفولانزا مانند خستگی، ضعف عمومی، تب و تهوع دچار اشتباه در تشخیص بیماری خود می شوند.

بی اشتهایی

دردهای شدید و ناگهانی معده که بیماران مبتلا به زخم معده چند ساعت پس از هر وعده غذایی احساس می کنند اغلب به ترس آنها از غذا خوردن و یا از دست دادن کامل اشتها منجر می شود.

گرسنگی غیر قابل توضیح

احساس گرسنگی شدید چند ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی کامل نیز در میان بیماران مبتلا به زخم معده رایج است. این حالت درد گرسنگی نیست، بلکه دردهای زخم معده است که به واسطه افزایش آنزیم های گوارشی شکل می گیرند.

کاهش وزن ناگهانی

با از دست دادن اشتها، به طور طبیعی کاهش وزن در نتیجه کاهش مصرف مواد غذایی رخ می دهد. در صورتی که زخم معده موجب استفراغ مرتب پس از هر وعده غذایی شود، فرد مبتلا به این بیماری از کاهش وزن ناگهانی رنج خواهد برد.

تغییر رنگ مدفوع

مدفوع فرد مبتلا به زخم معده می تواند نسبت به گذشته تیره‌تر و خمیری به نظر برسد و یا در صورت رشد اندازه و شدیدترین شرایط زخم ردپایی از خون در آن دیده شود.

استفراغ خونی

به واسطه سطوح بالای آنزیم های گوارشی در روده و معده، استفراغ یکی از نشانه های رایج زخم معده است. با این وجود، اگر استفراغ حاوی نشانه هایی از خون باشد، بیمار دچار زخم معده پیشرفته شده و نیازمند توجه و درمان فوری است.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور

http://www.asriran.com/fa/news/489442


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,

مادرانی که عامل بیش فعالی فرزندانشان می‌شوند



مادرانی که عامل بیش فعالی فرزندانشان می‌شوند

رعایت یک رژیم عذایی متعادل عامل کلیدی در رفع بیماری و حفظ وزن سالم محسوب می شود، اما نتایج مطالعه تیمی از پژوهشگران کالج کینگ لندن نشان داده است این نوع رژیم غذایی می تواند حتی روی خطر اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در نوزادان متولد نشده نیز تاثیرگذار باشد.

مادرانی که عامل بیش فعالی فرزندانشان می‌شوند

به گزارش گروه سلامت عصرایران به نقل از "مدیکال دیلی"، بیش از شش میلیون کودک مبتلا به ADHD هستند که یکی از رایج‌ترین اختلالات رفتاری در کودکان محسوب شده و به مشکلاتی در زمینه توجه، رفتارهای تکانشی، و بیش فعالی منجر می شود. یافته های جدید دانشمندان از امکان آغاز این اختلال در رحم مادر حکایت دارند.

پژوهشگران کالج کینگ دو گروه از کودکان را زیر بررسی قرار دادند که یکی از آنها شامل 83 کودک با مشکلات رفتاری زودرس، یکی از نخستین نشانه های ADHD، بوده و گروه دوم 81 کودک با رفتاری نسبتا طبیعی برای سن خود را شامل می شد. پس از بررسی رفتار کودکان، پژوهشگران تغذیه مادران به همراه DNA کودکان را نیز تجزیه و تجلیل کردند تا بروز هرگونه تغییر در مغز را شناسایی کنند. بر همین اساس، آنها دریافتند احتمال به دنیا آمدن کودکی مبتلا به مشکلات رفتاری از مادرانی که مقادیر زیادی قند، چربی، و غذاهای فرآوری شده را طی دوران بارداری خود مصرف کرده اند، بیشتر بوده است.

اما این مطالعه تنها به چگونگی رفتار کودک محدود نشد. با بررسی های صورت گرفته، پژوهشگران دریافتند رژیم غذایی مادر طی دوران بارداری قدرت اثرگذاری بر تغییرات اپی ژنتیک در مغز نوزاد را نیز داشته است. این نوع از تغییرات بر کد ژنتیکی تاثیرگذارند و موجب روشن و خاموش شد ژن ها در یک فرد می شوند. در مورد ADHD، یک رژیم غذایی سرشار از قند و چربی موجب روشن شدن ژن IGF2 شده که به توسعه ADHD در مغز نوزاد منجر می شود. هرچه ژن IGF2 بیشتر بیان شده، نشانه های ADHD بین کودکان سنین 7 تا 13 سال نیز بالاتر بوده است.

مادرانی که عامل بیش فعالی فرزندانشان می‌شوند

به گفته دکتر ادروارد پارکر، یکی از مولفان مطالعه و کارشناس ADHD در کالج کینگ، یافته های ما درباره این که تغذیه نامناسب والدین با متیلاسیون IGF2 بالاتر در ارتباط است، یک بار دیگر اهمیت بسیار زیاد رژیم غذایی سالم طی دوران بارداری را نشان می دهد. ترویج یک رژیم غذایی سالم برای بانوان طی دوران بارداری ممکن است در نهایت نشانه های ADHD و مشکلات رفتاری در کودکان را کاهش دهد.

در همین راستا، توصیه می شود بانوان باردار از مصرف غذاهای فرآوری شده و آنهایی که سرشار از قند و چربی هستند، پرهیز کنند تا از شکل گیری چنین تغییرات ژنتیکی در مغز نوزاد متولد نشده آنها پیشگیری شود. در عوض، بانوان باردار می توانند مصرف چربی های مفید مانند اسیدهای چرب امگا-3 از منابعی مانند ماهی، گردو، و گوشت بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون را مد نظر قرار دهند که برای توسعه و رشد سیستم عصبی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

دکتر پارکر این گونه نتیجه گیری کرده است: ما تا پیش از این می دانستیم که استفاده از مکمل های تغذیه ای برای کودکان می تواند به کاهش نشانه های ADHD و مشکلات رفتاری منجر شود و از این رو برای پژوهش های آینده مهم است که نقش تغییرات اپی ژنتیک در این فرآیند مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور 
------------
http://www.asriran.com/fa/news/489698
---------------


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 7 شهريور 1395برچسب:,