سنگ فیروزه
به موزه علوم طبيعي چارده بلوط خوش آمديد
ادبي اجتماعي علمي

سنگ فیروزه



فوائد سنگ فیروزه در روایات

تاثیر فیروزه بر روی بدن

سنگ فیروزه به عوارض عملکردهای نادرست کبد و غدد کمک می کند. چشمها را نیرو می بخشد و بر علیه بیماری های چشم و اصلاح گردش خون موثر است، درد گلو، التهابات ریوی و بیماری های دستگاه تنفسی را درمان می کند، در برابر افسردگی ها مفید است و قلب را تقویت می کند.

فیروزه برای همه بیماریها که بر اثر کمبود مواد غذایی و تغذیه بد ایجاد می شوند مانند آناروکسی بکار می رود، معمولا هنگام پارگی رباطها و تاندونها، جریان خونی را در بافتهای عضلاتی زیادتر می کند، همچنین بخاطر درخشش آن شادی آور است و اثری سودمند بر روی کمبود اکسیژن، مسمومیت های خونی و استرس دارد. سنگ فیروزه کمک موثری به درمان نواحی از بدن که تحت هجوم ویروسها و باکتری ها هستند یا نواحی آلوده نیز می کند. گفته شده است که فیروزه از عملکرد و شفا بخشی بیکران خود آگاهی ندارد، همچنین دارای اهمیت زیادی است از این رو باید بدانید که در صورتی که این سنگ رنگ خود را از دست بدهد یا اینکه خرد شود، تمام نیرویش را برای شما از دست داده است بنابراین باید بلافاصله آن را در خاک بصورت خشک قرار دهید تا آنجا استراحت کند.

فیروزه مفرح معده و برای سردرد بسیار مفید است. استفاده از سرمه آن برای چشمها بسیار مفید بوده و آن را تقویت می نماید و کسانی که در شب دید خود را از دست می دهند، استفاده از سرمه فیروزه آنان را درمان می کند.

اگر مردمک سفید شده و یا هر مورد دیگری در چشم باشد آن را درمان می کند.

استفاده از فیروزه باد فتق، درد ریح، جنون، درد اعضاء و بسیاری از بیماریهای داخلی را درمان    می نماید، اگر کشته آن با شهد استفاده گردد، صرع را درمان، سنگ کلیه را خارج و بیماریهای طحال را درمان می نماید (2).

تاثیر فیروزه بر روح و روان

فیروزه سنگی توانمند و حامی به شمار می رود، به ویژه فرض شده است که اسب و سوارکار را در سقوط ناگهانی در امان نگه می دارد و همچنین در زمان مسافرت از شخص حمایت می کند، همچنین طلسم اعضاء کارکنان هواپیمایی است، این سنگ باعث شادی و نشاط افراد غمگین و افسرده می شود و به آنها نیروی لازم برای به انجام رساندن کارهای سخت را با ظرفیت و چابکی منتفل می کند. این سنگ باعث اعتماد به نفس شده و جرات لازم برای بیان استدلالهایمان را به طور مختصر و اطمینان خاطر در کنفرانسها، در ما ایجاد می کند، شخص را در برابر خوابهای آشفته و کابوسها حمایت می کند، نیرو و ارتعاشات منفی، مضر و آشفته را از ما دور می کند و حتی می تواند جذب کننده (نیروهای مثبت معنوی) باشد

http://howzehmarvi.com/p.m/3.htm

1- شادابی روح

2- تقویت چشم

3- سعه صدر (گشایش سینه)

4- تقویت قلب

5- تسهیل امور

امام صادق(علیه السلام) درباره این پنج فایده فرموده اند: ((دوست دارم هر شخص مومن پنج انگشتر در دست داشته باشد. عقیق، حدید صینی، یاقوت، در نجف و فیروزه که این خواص را دارد:

1- نگاه به آن سبب خوشحالی و شادابی روح می شود.

2- نگاه به آن چشم را قوی می کند.

3- دست کردن آن، سعه صدر و تحمل در برابر مشکلات می بخشد.

4- قلب را تقویت می کند و قوت می بخشد.

5- حاجت را بر آورده می سازد و کارها را آسان می کند))

6- دفع فقر

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ((کسی که انگشتر فیروزه در دست کند، فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند)).

7- یاری و کمک در امور

((امیر مومنان (علیه السلام) چهار انگشتر در دست داشتند که یکی از آنها فیروزه بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کرده اند)).

8-سبب بالا رفتن دعا و تسریع در اجابت آن

 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند که همانا خداوند به من خطاب کرد: ((ای پیامبر! همانا من حیا می کنم از این که بنده ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم)) (3).

و فیروزه و آن چشم را قوت می دهد و سینه را گشایش می دهد و قوت دل را زیاد می کند و چون پی کاری رود آن را در دست کند پس چون برگردد حاجتش بر آورده شده است (6).

همچنین در فوائد فیروزه گفته شده است که نگاه به فیروزه چشم را تقویت می کند. گذاشتن فیروزه بر روی چاکرای گلو برای درمان گلو درد، تقویت تارهای صوتی و درمان بیماری های ریوی و تنفسی موثر می نماید.

فیروزه قلب را تقویت می کند و سعه صدر می دهد. این سنگ، افسردگی های روحی و روانی و هم چنین ناراحتی های عصبی را درمان می کند و باعث آرامش می شود.

استفاده از انگشتر و یا گردنبندی از آن، برای دور کردن انرژی های منفی به ویژه چشم زخم و آثار آن بسیار مناسب است. این سنگ مانند عقیق، حرز بسیار مهمی در برابر حوادث و بلایا به شمار می رود و برای آسان شدن کارها و رونق در کسب و کار بسیار مفید می نماید.

همچنین گفته شده رنگ فیروزه هنگام بیماری صاحب این سنگ تغییر می کند و زمانی که حال او بهتر می شود رنگ آن به حالت اولیه بر می گردد

فیروزه صاحبش را بی نیاز می کند

در روایات به فیروزه اهمیت خاصی داده شده است از این رو در روایت سهل بن زیاد از امام صادق(علیه السلام) آمده است که حضرت فرمود: دستی که انگشتر با نگین فیروزه داشته باشد نیازمند نخواهد بود.

در روایت دیگر از عبد مومن انصاری از امام صادق (علیه السلام) آمده که فرمود: دستی که فیروزه داشته باشد هیچ وقت نیازمند نمی شود.

فیروزه هدیه جبرییل به حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)

علی بن مهران می گوید: وارد خانه امام موسی کاظم(علیه السلام) شدم و در انگشت ایشان انگشتری دیدم که نگین آن فیروزه بود و نقش آن ((الله الملک)) بود و من نگاهم به این نگین زیاد شد. حضرت فرمود: برای چه اینقدر به این نگین نگاه می کنی؟ گفتم روایتی به من رسیده که حضرت علی امیر المومنین(علیه السلام) نیز انگشتری با نگین فیروزه و با نقش ((الله الملک)) داشت! حضرت فرمود: آن انگشتر را می شناسی؟ عرض کردم، نه. فرمود این همان انگشتر است. فرمود: می دانی به چه علت در دست من است؟ عرض کردم، نه. فرمود: این سنگی است که جبرییل به حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) هدیه کرد و حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنین (علیه السلام) هدیه کردند. بعد فرمود: می دانی اسم این نگین چیست؟ عرض کردم: فیروزه. فرمود: این به لغت فارسی است، به عربی به این نگین ((ظفر)) می گویند.

دعای کسی که انگشتر فیروزه دارد مستجاب است

امام صادق(علیه السلام) می فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند سبحان می فرماید: همانا من خجالت می کشم از بنده ای که دست هایش را به سوی من دراز کرده و در حالی که انگشتری با نگین فیروزه دارد اینکه دعایش را اجابت نکنم و دست خالی برگردانم (2).

ابن طاوس علیه الرحمه به روایت قاسم بن العلا نقل کرده است از صافی خادم حضرت امام علی نقی (علیه السلام) که رخصت طلبیدم از آن حضرت که به زیارت جدش امام رضا (علیه السلام) بروم فرمود که با خود انگشتری داشته باشی که نگینش عقیق زرد باشد و نقش نگین "ماشاءالله لا قوه الا با الله استغفرالله" باشد و بر روی دیگر نگین محمد و علی نقش کرده باشند چون این انگشتر را با خود داری امان یابی از شر دزدان و راهزنان و برای سلامتی تو تمام تر است و دین تو را حفظ کننده تر است. خادم گفت بیرون آمدم و انگشتری که حضرت فرمود بهم رسانیدم و برگشتم که وداع کنم چون وداع کردم و دور شدم فرمود که مرا برگردانند چون برگشتم گفت، ای صافی گفتم لبیک ای آقای من، فرمود باید که انگشتر فیروزه هم با خود داشته باشی بدرستی که در میان طوس و نیشابور شیری برخواهد خورد به تو و قافله را منع خواهد کرد از رفتن، تو پیش برو و این انگشتر را به شیر بنما و بگو مولای من می گویند که دور شو از راه و باید که بر یک طرف نگین فیروزه "الله الملک" نقش کنی و برطرف دیگر "الملک لله الواحد القهار" زیرا که نقش انگشتر جناب امیرالمومنین (علیه السلام) "الله الملک" بود چون خلافت آن جناب برگشت "الملک لله الواحد القهار" نقش کرد و نگینش فیروزه بود و چنین نگینی امان می بخشد از حیوانات درنده و باعث ظفر و غلبه می شود در جنگها. خادم گفت که رفتم به سفر و به خدا سوگند که در همان مکان که حضرت فرموده بود شیر بر سر راه آمد و آنچه فرموده بود به عمل آوردم و شیر برگشت چون از زیارت برگشتم آنچه گذشته بود به خدمت آن جناب عرض کردم، فرمود یک چیز ماند که نقل نکردی اگر خواهی من نقل کنم گفتم ای آقای من شاید فراموش کرده باشم، فرمود که شبی در طوس نزدیک روضه امام رضا (علیه السلام) خوابیده بودی گروهی از جنیان به زیارت قبر می رفتند آن نگین را در دست تو دیدند و نقش آنرا خواندند پس آن را از دست تو بدر آوردند و بردند به نزد بیماری که داشتند و آن انگشتر را در آب شستند و آب را به بیمار خود خورانیدند و بیمارشان صحت یافت پس انگشتر را برگردانیدند و تو در دست راست کرده بودی ایشان در دست چپ تو کردند چون بیدار شدی بسیار تعجب کردی و سببش را ندانستی و بر بالین خود یاقوتی یافتی و آن را برداشتی و الحال همراه تو است ببر بازار و آنرا به هشتاد اشرفی خواهی فروخت و این یاقوت هدیه آن جنیان است که برای تو آورده بودند، خادم گفت که یاقوت را بردم به بازار و هشتاد اشرفی فروختم (6).

 

فضایل سنگ فیروزه در روایات

سنگ فیروزه بسیار عظمت دارد و در عظمت و فضیلت آن همین بس، که امام رضا (علیه السلام) فرمودند: ((اولین کوه هایی که اقرار به ولایت حضرت علی (علیه السلام) کردند، کوه های فیروزه، عقیق و یاقوت و یاقوت بوده است))

روزی مردی به خدمت امام کاظم (علیه السلام) رسید و در انگشت حضرت، انگشتر فیروزه ای دید. در حالی که آن مرد به انگشتر خیره شده بود، حضرت از او پرسیدند: ((می دانی نام این انگشتر چیست؟)) وی در پاسخ گفت: ((فیروزه))

حضرت به او فرمود: ((فیروزه، نام آن در زبان فارسی است، لکن در زبان عربی به آن ((ظفر)) (پیروزی) می گویند)).


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:سنگ فیروزه,

مترجم سایت

مترجم سایت