به موزه علوم طبيعي چارده بلوط خوش آمديد
ادبي اجتماعي علمي

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا



دوران نهفتگی بیماری در آنفلونزا نسبت به سرماخوردگی بسیار کوتاه است، اما در افراد سالمند و کسانی‌که دچار بیماری زمینه‌ای هستند عوارض بیماری آنفلوانزا شدیدتر است و گاه مرگ و میر در پی دارد.
تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزایک کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر گفت: سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق ترشحات تنفسی با سرفه و عطسه انتقال پیدا می‌کنند و با وجود داشتن تفاوت‌های زیاد، روش‌های درمانی مشترکی دارند.

 

علی جلیلیان در مورد علائم و تفاوت‌های بین بیماری سرماخوردگی با آنفلوانزا اظهار کرد: سرماخوردگی به صورت تدریجی پدیدار می‌شود و شایع‌ترین علامت آن آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی است، اما آنفلوانزا به صورت ناگهانی بروز می‌کند و بارزترین نشانه‌های آن تب بالای 38 درجه، سردرد، درد عضلانی، عرق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه است که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا سرفه‌ از بین برود.

 

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ایلام با اشاره به اینکه مخزن ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا انسان است، ادامه داد: سرماخوردگی علائمی مثل تب و کوفتگی ندارد، اما این دو نشانه در آنفلوانزا بعلاوه خلط به صورت بارز وجود دارد. البته دوران نهفتگی بیماری در آنفلونزا نسبت به سرماخوردگی بسیار کوتاه است، اما در افراد سالمند و کسانی‌که دچار بیماری زمینه‌ای هستند عوارض بیماری آنفلوانزا شدیدتر است و گاه مرگ و میر در پی دارد.

 

وی با بیان اینکه هر دو بیماری از طریق ترشحات تنفسی (سرفه و عطسه) منتقل خواهد شد، خاطر نشان کرد: در صورت تماس فرد با اشیاء آلوده به ویروس و تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم‌ها بیماری منتشر می‌شود که رعایت بهداشت فردی و عمومی، اجتناب از حضور در تجمعات در فصل بیماری از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

 

جلیلیان گفت: در هر دو بیماری باید استراحت کامل وجود داشته باشد و از نوشیدنی‌های گرم و غذاهای سوپی بیشتر استفاده شود، اما در این بیماری‌های ویروسی نیاز است از تماس مستقیم با افراد بیمار، دست‌زدن به بینی، چشم‌ها و دهان قبل از شستشوی دست‌ها، نشستن و ایستادن نزدیک افراد بیمار اجتناب و سعی شود افراد بیمار با کودکان ارتباط نداشته باشند و از ماسک در طول بیماری استفاده شود.

منبع: ایسنا

www.asriran.com/fa/news/429165


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,

کم‌آبی باعث سنگ صفرا می‌شود



وقتی فردی در نتیجه داشتن کیسه صفرا دچار دردهای شکمی و... می‌شود یعنی مجرای خروجی کیسه صفرا توسط این سنگ بسته شده است اما حتی در صورتی که سنگ صفرا بزرگ باشد ولی جلوی مجرا را نگرفته باشد فرد مبتلا درد خاصی را تجربه نمی‌کند.
کم‌آبی باعث سنگ صفرا می‌شودمتخصص جراحی عمومی و فلوشیپ تخصصی جراحی لاپاراسکوپی چاقی گفت: «صفرا یکی از ترشحات قلیایی بدن است که برای هضم چربی‌ها در روده به آن احتیاج داریم. تولید این ماده در کبد صورت می‌گیرد و کیسه صفرا بر خلاف تصور عموم مردم محل تجمع این ماده است نه محل تولید آن.» 
 
دکتر محمدرضا ابراهیمی، اضافه کرد: «تغلیط صفرا بیش از حد لازم یا رسوب کردن املاحی که در صفرا به طور طبیعی وجود دارد از جمله عواملی است که منجر به بروز سنگ‌های صفراوی می‌شود و یکی از مهم‌ترین عواملی که در غلیط شدن صفرا نقش دارد کم‌آبی یا کاهش مایعات بدن است.» 
 
این جراح اضافه کرد: «کسانی که در مدت کوتاهی قسمت قابل‌توجهی از وزن بدن خود را از دست می‌دهند با توجه به اینکه حجم آب و مایعات بدنشان کاهش پیدا می‌کند از جمله افرادی هستند که در معرض ایجاد سنگ‌های صفراوی قرار دارند. این مساله به خصوص در کسانی دیده می‌شود که تحت جراحی‌های چاقی قرار گرفته‌اند و چون در مدت زمان بسیار کوتاهی قسمت قابل‌توجهی از اضافه وزن خود را از دست می‌دهند در نتیجه صفرایشان غلیظ و املاح موجود در آن رسوب می‌کند.» 
 
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چرا همه افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند دچار دردهای شکمی نمی‌شوند، توضیح داد: «وقتی فردی در نتیجه داشتن کیسه صفرا دچار دردهای شکمی و... می‌شود یعنی مجرای خروجی کیسه صفرا توسط این سنگ بسته شده است اما حتی در صورتی که سنگ صفرا بزرگ باشد ولی جلوی مجرا را نگرفته باشد فرد مبتلا درد خاصی را تجربه نمی‌کند.» 
 
وی در پایان گفت: «در کسانی که به دنبال جراحی چاقی کاهش وزن‌های شدید داشته و دچار سنگ کیسه صفرا شده‌اند، در صورت وجود اندیکاسیون کیسه صفرا برداشته می‌شود اما معنی‌اش این نیست که در فرآیند گوارش فرد اختلالی ایجاد می‌شود یا ترشح صفرا قطع می‌شود چون همان‌طور که اشاره شد کیسه صفرا محل تغلیظ صفراست نه محل تولید آن.»

منبع: سلامانه
www.asriran.com/fa/news/429233


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,

برای لاغر شدن، گازها را بشمارید، نه کالری‌ها را



برای لاغر شدن، گازها را بشمارید، نه کالری‌ها را

برای لاغر شدن، گازها را بشمارید، نه کالری‌ها راروش جدیدی برای رژیم گرفتن پیدا شده که توصیه می‌کند به جای شمردن کالری غذاها، تعداد گازهایی که به لقمه‌ها می‌زنید را بشمارید.
 
به گزارش دیلی میل، کارشناسان می گویند بهتر است به جای کیفیت خوراکی‌ها، به کمیت آن‌ها بچسبید و برای لاغر شدن 20 تا 30 درصد از حجم غذایتان (تعداد گازهایی که به غذا می‌زنید و تعداد قلپ مایعاتی که می‌نوشید، به جز آب) را کم کنید. اگر به این برنامه پایبند بمانید، نتیجه آن را خواهید دید و در طول یک ماه چیزی بین 1.5 تا 2 کیلوگرم وزن کم خواهید کرد. 
 
تحقیقی که دانشمندان دانشگاه یانگ بیرمنگام انجام داده‌اند، بر دانسته قبلی ما تاکید می‌کند که کم خوردن باعث لاغر شدن می‌شود و برای رسیدن به نتیجه، لازم نیست چیزهایی که می‌خورید را عوض کنید.
 
منبع: سلامانه
www.asriran.com/fa/news/429221


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,

مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد



سطح ترکیبات مفید موجود در هر فنجان قهوه به نوع دانه قهوه و نحوه آماده کردن آن بستگی دارد. هر چند صرف نظر از نوع قهوه و طعمی که فرد می‌پسندد، مصرف این نوشیدنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

 متخصصان بر این باورند که نوشیدن مقدار کمی قهوه در روز می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان روده را در افراد کاهش دهد.

به گزارش  ایسنا، گروهی از متخصصان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اظهار داشتند: مصرف یک یا دو فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را تا 26 درصد در افراد پایین آورد.

استفانی اسمیت، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: سطح ترکیبات مفید موجود در هر فنجان قهوه به نوع دانه قهوه و نحوه آماده کردن آن بستگی دارد. هر چند صرف نظر از نوع قهوه و طعمی که فرد می‌پسندد، مصرف این نوشیدنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

همچنین کافئین موجود در قهوه فاکتور مفید بودن آن به حساب نمی‌آید بلکه قهوه‌های بدون کافئین نیز جهت جلوگیری از بروز سرطان روده موثر هستند. متخصصان معتقدند آنتی اکسیدان‌ها و دیگر مواد شیمیایی موجود در قهوه می‌توانند دلیل این ارتباط باشند.

«اسمیت» همچنین افزود: در این مطالعه از 5100 فرد مبتلا به سرطان روده و 4000 فرد دیگر که سابقه این بیماری را نداشتند درخواست شد در مورد میزان مصرف قهوه اطلاعاتی ارائه دهند. علاوه بر این در این مطالعه فاکتورهای دیگری همچون سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، رژیم غذایی،‌ ورزش و استعمال سیگار مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، به گفته محققان پیش از آنکه به طور قطع بتوان در مورد مصرف قهوه به عنوان راهکاری برای مقابله با سرطان روده اظهارنظر کرد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
http://www.asriran.com/fa/news/459963


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,

3 توصیه نوروزی برای بیماران دیابتی



3 توصیه نوروزی برای بیماران دیابتی

 مدیرانجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه رعایت رژیم غذایی، انجام ورزش و مصرف به‌موقع دارو را برای سلامت بیماران دیابتی در ایام نوروز ضروری دانست.

به گزارش عصرایران، فاطمه رضوان مدنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رژیم بیماران دیابتی در ایام نوروز باید ادامه پیدا کند، گفت: در تعطیلات نوروزی دید و بازدیدها بیشتر می‌شود و در این دید و بازدیدها نیز استفاده از خوراکی‌هایی مانند آجیل و شیرینی افزایش می‌یابد و بیماران دیابتی باید توجه داشته باشند که رژیم غذایی آنها تعطیلی ندارد و در این ایام باید بیش از هر زمان دیگری مراقب رژیم غذایی خود باشند.

وی تصریح کرد: بیماران دیابتی می‌توانند از آجیل استفاده کنند، اما توصیه ما مصرف آجیل خام آن هم به میزان محدود است.

رضوان مدنی با بیان اینکه تمام انواع شیرینی‌ها شکر دارند، گفت: به هیچ عنوان مصرف شیرینی برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود و این توصیه شامل انواع شیرینی از جمله نان برنجی نیز می‌شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی بسته به میزان قند خود برنامه غذایی متفاوتی دارند، بنابراین باید با پزشک خود در خصوص مصرف اقلامی مانند آجیل و شیرینی و سایر مواد غذایی در ایام نوروز حتما مشورت کنند.

رضوان مدنی افزود: بیماران دیابتی باید توجه داشته باشند که دو وعده برنج پشت سرهم مصرف نکنند و مصرف سیب‌زمینی، برنج و غذاهای چرب و سرخ شده را تا حد زیادی کاهش دهند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود این بیماران بیشتر از سبزیجات، سالاد و میوه در دید و بازدیدهای نوروزی استفاده کنند.

رضوان مدنی با اشاره به اهمیت بالای ورزش برای بیماران دیابتی، از این بیماران خواست تا در ایام نوروز ورزش را کنار نگذارند و حتما روزانه نیم ساعت ورزش کنند.

وی در خصوص مصرف به‌موقع دارو در ایام نوروز نیز هشدار داد و افزود: بیماران دیابتی باید همیشه و همه جا داروهای خود را به همراه داشته باشند و در روزهای مسافرت نیز باید حتما دارو همراه برده و در صورت تزریق انسولین آن را نیز با خود به همراه ببرند تا در تهیه آن در شهرهای دیگر دچار مشکل نشوند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه تصریح کرد: افراد باید انسولین را در جای خشک و خنک و در جعبه عقب خودرو نگه دارند و از آن در برابر نور خورشید حفاظت کنند تا فاسد نشود.

وی افزود: سه توصیه مهم برای بیماران دیابتی در ایام نوروز رعایت رژیم غذایی، ورزش و مصرف به‌موقع داروهاست تا در این روزها دچار مشکل نشوند.
http://www.asriran.com/fa/news/459220/3


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,

نارسایی کلیوی با بیماری‌های استخوانی چه ارتباطی دارد؟



میزان فسفر مصرفی را کاهش دهید. برخی غذاها حاوی مقدار زیادی فسفر هستند. برای کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها مصرف اینگونه غذاها را قطع یا محدود کنید. یک متخصص تغذیه مربوط به بیماران کلیوی می‌تواند برای این کار به شما کمک کند.

کلیه‌های سالم به حفظ میزان طبیعی فسفر و کلسیم در بدن کمک می‌کنند. زمانی که کلیه‌های شما فعالیت نداشته باشند مقدار زیادی فسفر در خون تجمع می‌یابد و این امر موجب می شود بدن کلسیم را از استخوان‌ها بیرون کشیده و آنها را ضعیف کند.

به گزارش ایسنا، کلیه‌های سالم در استفاده صحیح از ویتامین D به بدن کمک می‌کند. زمانی که کلیه‌ها فعالیت نداشته باشند بدن آنچنان که باید، نمی‌تواند از ویتامین D استفاده کند و این امر نیز موجب ضعف در استخوان‌ها می‌شود.

چگونه از بیماری خود مطلع شویم؟

بیماری استخوان مدت‌ها قبل از بروز علائم آغاز می‌شود. به این علت معمولا با نام فلج کننده خاموش شناخته می شود. تنها راه اطلاع از بروز این بیماری انجام آزمایش است. پزشک شما تعدادی آزمایش برای چک کردن سطح مواد شیمیایی در بدن که بر سلامت استخوان‌ها موثر هستند، انجام می‌دهد. تجویز پزشک ممکن است شامل مواردی مانند آزمایش خون برای چک کردن کلسیم، فسفر، هورمون پاراتیروئید و ویتامین D، اسکن تراکم استخوان یا اشعه ایکس و نمونه‌برداری از استخوان باشد.

به چه علت پیشگیری یا درمان بیماری استخوان بسیار اهمیت دارد؟

بیماری کلیوی افراد را در معرض ابتلا به درد استخوان یا مفاصل، شکستگی استخوان، عفونت‌ها و بیماری پوستی قرار می‌دهد. عواملی که موجب ضعف استخوان می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به حملات قلبی را نیز به همراه داشته باشد. برای پیشگیری یا درمان بیماری استخوان با پزشک خود مشورت کنید. گام‌های ساده‌ای از بروز بیماری استخوان جلوگیری می‌کنند، مانند تغییر در رژیم غذایی.

 

 

بیماری استخوان چگونه درمان می‌شود؟

 

برای حفظ سلامت استخوان‌هایتان گام‌های زیادی وجود دارد. پزشک شما ممکن است پیشنهادات زیر را ارائه دهد:

میزان فسفر مصرفی را کاهش دهید. برخی غذاها حاوی مقدار زیادی فسفر هستند. برای کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها مصرف اینگونه غذاها را قطع یا محدود کنید. یک متخصص تغذیه مربوط به بیماران کلیوی می‌تواند برای این کار به شما کمک کند.

 

شیر، پنیر، ماهی، گوشت قرمز، نخود و لوبیا، کره، بادام زمینی و گردو، نان، غلات، سبوس، کاکائو و نوشابه‌های تلخ حاوی فسفر زیادی هستند. برای مصرف این مواد با پزشک خود مشورت کنید.

 

ورزش کنید. انجام تمرینات ورزشی به استقامت استخوان‌ها و جلوگیری از شکستگی آنهاکمک می‌کند.

 

از مصرف تنباکو بپرهیزید؛ چرا که مصرف آن به پیشرفت بیماری کمک می‌کند.

 

از برنامه درمانی خود پیروی کنید. داروهایتان را طبق نسخه پزشک مصرف کنید و از هیچ یک از جلسات دیالیز صرف نظر نکنید. دیالیز باعث می‌شود از شر فسفرهای اضافی که عامل بروز بیماری استخوان است، راحت شوید.

 

برنامه درمانی خود را تنظیم کنید. اگر میزان فسفر شما همچنان پس از تغییر رژیم غذایی و مصرف دارو بالا بود، پزشک برای درمان بیماری استخوان شما دیالیز بیشتری تجویز خواهد کرد.


http://www.asriran.com/fa/news/459216


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,

خواص متنوع شلغم



یکی از موثرترین فرآورده‌های شلغم، سوپ آن است که خاصیت فوق‌العاده‌ای برای درمان سرماخوردگی دارد. این سوپ را از ترکیب جو، هویج، شلغم، پیاز و گشنیز تهیه کنید.

خواص متنوع شلغماز قدیم گفته‌اند شلغم خواص تغذیه‌ای و درمانی زیادی دارد و در کتب طب سنتی نیز درخصوص مصرف این سبزی توصیه‌های زیادی شده و در روایات آمده است اگر روزی یک شلغم بخورید هرگز بیمار نخواهید شد.

اما نکته مورد توجه این که در برخی منابع قدیمی درخصوص شلغم خواصی مطرح شده است که از نظر علمی با طب جدید تداخل دارد، اما در مقابل خواصی هم گفته شده که مصرف این سبزی می‌تواند در کنار درمان‌های جدید از میزان علائم برخی بیماری‌ها بکاهد.
 
دکتر سیدرضا رضایی دریا کناری، پزشک و متخصص طب سنتی ایران می‌گوید: شلغم، گرمی درجه 2 دارد و اگر به صورت آبپز مصرف شود گرمی آن رو به اعتدال می‌رود و علائم آزاردهنده خاصی ایجاد نمی‌کند. البته اگر شلغم را همراه کمی نمک، سکنجبین، عسل یا شکر قهوه‌ای بخورید سازگاری بیشتری با بدن پیدا می‌کند و می‌توانید از خواص تغذیه‌ای و درمانی آن بهره بیشتری ببرید.

به گفته این متخصص، شلغم تولید گاز و نفخ نمی‌کند، اما در افرادی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند اگر شلغم پلاسیده و مانده بخورند به سبب آن که دیرهضم و ثقیل می‌شود امکان تولید نفخ و گاز را در بدن زیاد می‌کند و برای رفع این ضرر بهتر است شلغم را با زیره بخورند.
 
شلغم، قند خون را پایین نمی‌آورد

 
در برخی منابع قدیمی گفته شده شلغم دارای مقادیری انسولین گیاهی است و می‌تواند قند خون را پایین بیاورد و مصرف آن برای مبتلایان به دیابت ضرری ندارد. دکتر رضایی در این خصوص می‌گوید: این که گفته می‌شود شلغم خام یا آب آن برای کنترل قند خون مناسب است به صورت قطعی و علمی تائید نشده است و حتی شلغم پخته می‌تواند افزایش‌دهنده قند خون، اشتهاآور و چاق‌کننده باشد.

به گفته این متخصص، تمام میوه‌ها دارای درصدی قند هستند و تنها انواعی از میوه‌ها یا سبزی‌ها که طعم تلخی دارند را می‌توان در گروه خوراکی‌های مناسب برای کنترل قند خون در نظر گرفت.

دکتر رضایی توصیه می‌کند مبتلایان به قند خون بالا اگر می‌خواهند به شیوه طبیعی و با مصرف گیاهان و خوراکی‌های کاهنده قند خون، مشکل‌شان را تحت کنترل در آورند حتما باید به متخصصان طب سنتی مراجعه کنند تا به صورت مستمر و نه موقتی با برنامه‌های غذایی خاص قند آنها کنترل شود.
 
شلغم، داروی موثر سرماخوردگی

 
این که می‌گویند شلغم برای سرماخوردگی مفید است تا چه میزان صحت دارد؟ دکتر رضایی با اشاره به این که شلغم یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و می‌تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی و عفونی بالا ببرد، می‌گوید: شلغم ترکیبات میکروب‌کش و ضدعفونی‌کننده دارد و سبب التیام علائم زکام و سرماخوردگی می‌شود و از ابتلای به آن جلوگیری می‌کند.

خلط‌آور، درمان‌کننده سرفه‌های خشک، گلو درد، ملین سینه و التیام‌دهنده تنگی نفس است و در کل ریه‌ها را پاک و با لینت ملایم روده‌ها سموم و میکروب‌ها را از بدن خارج می‌کند.  
 
به گفته این متخصص به روش‌های زیادی می‌توان از شلغم برای التیام علائم سرماخوردگی استفاده کرد. با استفاده از بخور شلغم آبپز یا بخارپز می‌توانید به التیام سردرد ناشی از سرماخوردگی کمک و ریه‌ها و مجاری تنفسی را از خلط‌های مسدودکننده پاکیزه کنید. به این طریق سینوس‌ها باز و گرفتگی بینی رفع می‌شود. قرقره آب شلغم پخته هم برای التیام گلودرد موثر است.
 
همچنین می‌توانید شلغم خام یا پخته را رنده یا له کنید و با عسل بخورید. برای رفع سرماخوردگی نوزادان و کودکان می‌توانید در شلغم حفره‌ای ایجاد کنید و در آن مقداری عسل بریزید و روی آن را بپوشانید. پس از مدتی، آبی شیرینی از اختلاط عسل و آب شلغم ایجاد می‌شود که به عنوان یک شربت شیرین و مقوی سیستم ایمنی برای کودکان اثرات درمانی مطلوبی دارد.

یکی از موثرترین فرآورده‌های شلغم، سوپ آن است که خاصیت فوق‌العاده‌ای برای درمان سرماخوردگی دارد. این سوپ را از ترکیب جو، هویج، شلغم، پیاز و گشنیز تهیه کنید.
 
شلغم، تقویت‌کننده قدرت جنسی

 
شلغم در تقویت تخمدان‌ها و دستگاه تناسلی نقش اساسی دارد و زنان را مستعد باروری می‌کند و افزایش‌دهنده منی در مردان است و میل و غرایز جنسی را زیاد می‌کند. دکتر رضایی ضمن اشاره به این موضوع می‌افزاید: تخم شلغم و روغن آن از شلغم خام خواص قوی‌تری دارد و با افزایش قدرت و استحکام نواحی تناسلی، برای التیام زودانزالی و ناتوانی جنسی مردان توصیه شده است و می‌تواند به باروری نطفه مردان منجر شود.

به گفته این متخصص طب سنتی، تخم شلغم را می‌توان پودر و چند قاشق چایخوری میل کنید یا همراه با عسل و آب جوش بنوشید یا آن که تخم آن را بجوید.
 
خواص متنوع شلغم

 
دکتر رضایی از خواص دیگر شلغم چنین می‌گوید: قوه بینایی را زیاد می‌کند و به سبب داشتن گوگرد فراوان، سنگ‌های کلیه و مثانه را از بین می‌برد. شلغم املاح معدنی زیادی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و گوگرد دارد و یکی از منابع پیشگیری‌کننده از پوکی استخوان است و مصرف آن برای رشد و نمو استخوان کودکان و نوجوانان و کمک به استحکام استخوان سالمندان توصیه می‌شود؛ البته باید بدانید کلسیم آن در حدی نیست که بتوان آن را جایگزین شیر و فرآورده‌های لبنی کرد. ‌

در طب جدید، شلغم و کلم را در گروه مواد گواترزا دسته‌بندی کرده‌اند، اما به گفته دکتر رضایی در طب سنتی با توجه به مزاج خوراکی‌ها و بیماری‌ها چون شلغم گرمی درجه 2 دارد، عاملی برای تشدید یا بروز این بیماری عنوان نشده است.

منبع: جام جم
www.asriran.com/fa/news/428354


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,

12 راه زود پیر شدن



اگر شما تنها زمانی سراغ ورزش می روید که نیاز به کاهش وزن دارید و زمانی که به هدف خود رسیدید آن را ترک می کنید، باید بدانید یک متقلب محسوب شده و نمی توانید کمکی به سلامتی بدن خود نمایید.
12 راه زود پیر شدنپیری اجتناب ناپذیر است. اگر شما وسط روز دچار خستگی می شوید و شاهد ایجاد چین و چروک بر روی صورت خود هستید، در نوع تغذیه و رفتارها و عادات روزانه ی خود دنبال دلیل آن بگردید. در اینجا به برخی عادات و رفتارهایی که منجر می شود شما زودتر از دیگران درگیر پیری شوید اشاره می کنیم.
 
بیدار ماندن تا دیر وقت به ظاهر برای نوجوانان سرگرم کننده است، اما مصرف انرژی بدن در میانه های شب ممکن است آنان را مسن تر از هم سن و سال هایشان نشان دهد.
 
محرومیت از خواب شب می تواند سبب فرورفتگی زیر چشم، رنگ پریدگی و افتادگی پلک ها گردد. به گفته ی پزشکان این بی خوابی و کم خوابی ها می توانند سطح سلامت بدن را کاهش داده و جذابیت ظاهری فرد را نابود کند.
 
برای بهبودی روند خواب تان، تا دو هفته ساعات خوابتان را افزایش دهید. سپس این امر به صورت یک عادت در می آید.
 
کینه توزی

 
اگر به گذشته اجازه دهید شما را به تسخیر خود درآورد، سال های عمرتان را کوتاه تر می کنید. نبخشیدن اشتباهات دیگران و کینه به دل داشتن باعث بروز مشکلات عصبی شده و خواب تان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
 
کینه سبب افزایش هورمون کورتیزول می شود که خود افزایش فشار خون، افزایش وزن و افزایش قند خون و دیابت را به دنبال دارد. یاد بگیرید که چگونه از سر تقصیرات دیگران بگذرید و گذشته را فراموش کنید.
 
ورزش برای کاهش وزن

 
اگر شما تنها زمانی سراغ ورزش می روید که نیاز به کاهش وزن دارید و زمانی که به هدف خود رسیدید آن را ترک می کنید، باید بدانید یک متقلب محسوب شده و نمی توانید کمکی به سلامتی بدن خود نمایید.
 
اکثر افرادی که چند کار را با هم انجام می دهند و یا وظایف متعددی به عهده می گیرند، به دلیل افزایش استرس، مسن تر از دیگران به نظر می رسند
 
فقط ورزش منظم و مداوم است که می تواند علایم پیری و مشکلات سلامتی را دور کند. ورزش منظم کمک می کند سطح هورمون کورتیزول کاهش یافته ودر عوض میزان ترشح هورمون های سودمند مانند تستوسترون افزایش یابد.
 
این کار همچنین باعث کنترل فشارخون و اصلاح خلق و خوی می شود. 30 دقیقه ورزش در روز بهترین راه برای جلوگیری از پیری زودرس است.
 
مصرف شیرینی جات

 
اگر هرگز نمی توانید به شیرینی جات و دسرهای شیرین نه بگویید، قطعا به چین و چروک ها بله گفته اید. شکر باعث پیری همه ی ارگان های بدن می شود و می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت، ظهور آکنه و چین و چروک در پوست شود.
 
مصرف قندها سبب اتصال مولکول های قندی به پروتئین های بدن می گردد. این امر باعث می شود پروتئین هایی که وظیفه ی استحکام بافت پوست را برعهده داشته اند، نتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند و در نتیجه پوست دچار افتادگی شود.
 
سیگار کشیدن

 
ارتباط روشنی بین پیری و مصرف سیگار وجود دارد. اگر می نمی خواهید زودتر با زندگی دنیایی تان وداع کنید، همین حالا استعمال سیگار را کنار بگذارید. افرادی که قبل از 35 سالگی سیگار را ترک می کنند، تا حدود هشت سال بیشتر از سایر سیگاری ها عمر می کنند.
 
مصرف سیگار باعث تولید رادیکال های آزاد می شود که این رادیکال ها باعث زنگ زدن بدن می شوند. سیگار کشیدن بیش از هر عامل دیگری باعث بروز بیماری ها می شود، بیماری های نظیر مشکلات قلبی، سرطان، دیابت، زوال عقل و در نهایت مرگ زودرس.
 
مالش زیاد چشم ها

 
مالش زیاد چشم ها در زمان خستگی باعث کاهش کلاژن و کشش پوست و شکسته شدن مویرگ ها می شود که سبب بروز چین و چروک خواهد شد.
 
به جای مالش چشم ها، دو بسته چای سبز کیسه ای را بجوشانید. پس از خنک شدن، آن ها را برای 10 دقیقه بر روی چشم هایتان قرار دهید. استفاده از کرم های حاوی ویتامین دی و کا در اطراف چشم ها هم می تواند جلوی شکسته شدن مویرگ ها را بگیرد.
 
بی ثباتی وزن

 
جوان ماندن با داشتن وزن مناسب و ثابت رابطه مستقیم دارد. کاهش وزن و افزایش دوباره آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد و شما را نسبت به هم سال هایتان پیرتر نشان می دهد.
 
خوابیدن با صورت بر روی بالش

 
فشار آمدن به صورت در این موقعیت باعث تجزیه ی کلاژن و آسیب دیدگی پوست و در نهایت ایجاد چین و چروک می شود. همچنین به دلیل اصطکاک صورت با بالش، جریان خون در پوست دچار مشکل می شود و طراوت پوست را از بین می برد.
 
استراحت نکردن و عدم کنترل استرس

 
آخرین بار چه زمانی به مسافرت رفتید و استراحت کردید؟ مردانی که سال های زیادی درگیر شغل های پراسترس هستند، تا 50 درصد زودتر از دیگران می میرند. استرس های مزمن باعث بیماری های قلبی و عروقی، آسم و اختلالات خودایمنی می شود.
 
بنابر این سعی کنید گاهی برای دور شدن از استرس به مسافرت بروید، ورزش کنید و یا منشا استرس را یافته و آن را از بین ببرید.
 
کم نوشیدن آب

 
مصرف آب باعث آبرسانی و تغذیه ی بهتر پوست و در نتیجه شاداب ماندن آن می شود. در عوض مصرف کم آب، خشکی و سفتی پوست و چروک شدن را به دنبال دارد. به علاوه مصرف مواد غذایی مانند خیار، گوجه فرنگی، کدو و بادمجان، که بیش از 90 درصد دارای آب هستند نیز موثر است.
 
انتخاب تلویزیون به عنوان بهترین دوست

 
طبق آزمایشات ، هر یک ساعت زمانی که افراد برای تماشای تلویزیون می گذرانند، 22 دقیقه از عمرشان کم می شود. در واقع افرادی که حدود شش ساعت در روز را به تماشای برنامه های تلویزیونی می نشینند، پنج سال کمتر از هم سن و سال هایشان عمر می کنند.
 
چند کاره بودن
 
اکثر افرادی که چند کار را با هم انجام می دهند و یا وظایف متعددی به عهده می گیرند، به دلیل افزایش استرس نمی توانند هیچ کدام را به نحو احسن انجام دهند. این استرس های مزمن، رادیکال های آزاد در بدن آزاد می کند و شما را مسن تر از دیگران نشان می دهد.

منبع: تبیان

www.asriran.com/fa/news/428348/12


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 17 فروردين 1395برچسب:,