به موزه علوم طبيعي چارده بلوط خوش آمديد
ادبي اجتماعي علمي

مراقبت از گوارش به همین سادگی است



تغذیه مناسب، ورزش روزانه، کنترل استرس و تنش های عصبی به عنوان مهمترین فاکتورهای زندگی سالم نقش مهمی در تامین و تداوم سلامتی دارد.
حسن سعادت نیا استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رییس هیات مدیره انجمن گوارش و کبد خراسان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: تغذیه مناسب بدون تردید نقش مهمی در سلامت جسم و روح و تامین نیروی دفاعی بدن ما دارد.

وی مصرف غذاهای نامناسب را عامل تشدید بسیاری از بیماریها مخصوصاً بیماریهای گوارشی خواند و تصریح کرد: تغذیه مناسب، ورزش روزانه، کنترل استرس و تنش های عصبی به عنوان مهمترین فاکتورهای زندگی سالم نقش مهمی در تامین و تداوم سلامتی دارد.

رییس هیئت مدیره انجمن گوارش و کبد خراسان اظهار داشت: خود درمانی، مصرف داروهای مختلف به ویژه مسکن ها، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای لاغری و چاقی بدون تجویز و مشورت پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی در پی دارند.

وی مصرف نان سبوس دار و میوه های حاوی فیبر را در بهبود عملکرد صحیح روده بزرگ بسیار موثر خواند و ادامه داد: مصرف حدود سه وعده گوشت قرمز و سفید مانند مرغ و ماهی برای عملکرد بهتر دستگاه گوارشی به افراد توصیه می شود.
 
سعادت نیا با تاکید به اینکه مصرف چربی به ویژه چربی های حیوانی باید محدود شود، گفت: استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، زیتون، آفتابگردان بر انواع حیوانی آن اولویت دارند و به افراد توصیه می شوند.

وی در زمینه مصرف قندهای ساده بیان کرد: مصرف قندهای ساده مانند شکر باید محدود شود و برای تامین کالری مورد نیاز بدن، استفاده از قندهای مرکب شامل سیب زمینی، برنج و غلات افزایش پیدا کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: مصرف نمک نیز باید بسیار محدود شود و در صورت استفاده، مصرف نمک یددار توصیه می شود
http://www.asriran.com/fa/news/496601


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,

چگونه اشتهای کاذب را مهار کنیم؟



نشانه‌های ترشح آدرنالین در بدن تپش قلب، لرزش، تعریق، سردی دست و هیجان است. فرد احساس ناخوشی می‌کند. این علائم به محض تعادل میزان انرژی در بدن رفع می‌شوند. در چنین وضعیتی از میزان استرس کاسته می‌شود و هیجانات به حالت توازن برمی‌گردند و خشنودی جایگزین فشار روانی می‌شود.
هنگامی ‌که بدن به دلیل بروز هیجانات عاطفیِ منفی همچون خشم و اندوه در استرس قرار می‌گیرد، مغز هورمون‌های مختلفی ترشح می‌کند که حاصل آن اشتهای کاذب است.در چنین شرایطی با وجود سیری باز به خوردن ادامه می‌دهیم.
 
دکتر راجر گولد متخصص دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقی که روی ۱۷هزار شرکت‌کننده انجام داده به این نتیجه دست یافته است که احساسات ما مسئول بیش از ۷۵ درصد خوراکی‌های ناسالم و پرحجمی هستند که می‌خوریم.آیا خوردن شکلات، شیرینی خامه‌ای و پاستا پیامد یک بی‌انضباطی غذایی و راحت‌طلبی نیست؟بدون شک همه این‌ها حاصل عادت نادرست غذایی است.

پژوهش‌های بیشماری در این زمینه علم تغذیه را متحول کرده است و هر آن چه تا کنون درباره وزن و رژیم غذایی می‌دانستیم را زیر سوال برده‌اند. ما بیش از هر چیز برای تغییر خلق و خو و داشتن احساس خوب آنی به خوردن روی می‌آوریم.

چرا خود را فریب می‌دهیم؟

علم این رفتار را خوردن هیجانی نام نهاده است که به معنای خوردن بدون احساس واقعی گرسنگی و ناخنک زدن و ریزه‌خواری کردن پس از خوردن یک وعده غذای مفصل است. این رفتار غذایی منجر به اضافه وزن می‌شود.همه ما قواعد یک تغذیه سالم و متعادل را می‌شناسیم. سبزیجات و میوه فراوان، غلات سبوس‌دار، گوشت در حد اعتدال و شیرینیجات به میزان بسیار کم اما احساسات پرتنش ما و میل به تسکین این احساسات، آنقدر قوی هستند که قادرند بر این آگاهی غلبه کنند.
 
هیجانات ما متحدان پرقدرتی دارند که می‌توانند به راحتی از ذهن ما عبور کنند.مغز برای عملکرد درست بیش از ۵۰ درصد گلوکز مورد نیاز خود را از اندام‌ها دریافت می‌کند. گلوکز یا قند سوختی است که انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن را تامین می‌کند. در شرایط فشار روانی گاهی نیاز مغز به قند به ۹۰ درصد نیز افزایش می‌یابد. این فشار روانی در بلندمدت بر وزن بدن تاثیر مستقیم دارد. مغز در هر شرایطی خودخواهانه مواد مورد نیازش را تامین می‌کند. در واقع جای هیچ تعجبی نیست، چرا که مغز مرکز کنترل عملکردهای بدن است.

دکتر آخیم پترز متخصص بیماری‌های داخلی و دیابت و پژوهشگر مغز و اعصاب در پروژه تحقیقی که از سال‌ها پیش دنبال می‌کند کارکرد مغز را مورد مطالعه قرار داده و نظریه مغز خودخواه را ارائه داده است. هنگامی‌ که مغز دچار کمبود گلوکز می‌شود علائم هشدارانه می‌دهد که در پزشکی به معنای کاهش اندوخته انرژی مغز نام دارد. این امر باعث می‌شود که تمام گلوکز موجود در بدن به سوی مغز هدایت شود. سیستم استرس از این علائم هشدار استفاده می‌کند و آدرنالین در بدن ترشح می‌شود.

نشانه‌های ترشح آدرنالین در بدن تپش قلب، لرزش، تعریق، سردی دست و هیجان است. فرد احساس ناخوشی می‌کند. این علائم به محض تعادل میزان انرژی در بدن رفع می‌شوند. در چنین وضعیتی از میزان استرس کاسته می‌شود و هیجانات به حالت توازن برمی‌گردند و خشنودی جایگزین فشار روانی می‌شود.

هیجانات منفی چون خشم، ترس و نگرانی موجب فعال شدن ساز و کار استرس در بدن و تحریک حس گرسنگی می‌شود. هیجانات می‌خواهند پیامی به ما برسانند: مشکلی وجود دارد که باید رفع شود.

ما هنگام بروز هیجانات منفی نیاز داریم وضعیت تغییر کند تا دوباره احساس بهتری داشته باشیم. برای مثال هنگامی که خشمگین هستیم میزان آدرنالین خون افزایش می‌یابد قلب به تپش می‌افتد، عضلات منقبض می‌شوند و مشت‌ها گره می‌خورند. بدن آماده می‌شود تا با تمام نیرو خشم را بیرون بریزد. در این لحظه ما میلی به خوردن نداریم، زیرا بدن ما هم‌زمان میزان زیادی کورتیزول آزاد کرده است.

ترشح هورمون کورتیزول در واکنش بدن به استرس افزایش می‌یابد تا سیستم عصبی را دوباره آرام کند. اکنون اگر ما نتوانیم خشم خود را بیرون بریزیم و این هیجان منفی ماه‌ها در بدن بماند یا عامل دیگری باعث بروز مجدد خشم شود، سیستم استرس بدن ما در حال آماده‌باش قرار می‌گیرد و ما به طور دائم احساس انقباض، ناخوشی و فرسودگی می‌کنیم و برای تسکین خود به خوردن روی می‌آوریم.

پیامدهای خطرناک رفع اشتهای کاذب

به محض این که مغز گلوکز دریافت کند تمام تلاش خود را برای تنظیم انرژی بدن به خرج می‌دهد و سیستم عصبی به طور موقت به آرامش دست می‌یابد. اما این راه حل مطلوب نیست.دکتر آخیم پترز می‌گوید: فرد با خوردن بلافاصله احساس بهتری می‌کند و آرام می‌شود. اما اشکال کار در این است که در عرض چند دقیقه میزان زیادی مواد قندی و یا خوراکی‌های پرنمک وارد بدن می‌کند بدون این که علت اصلی هیجانات تحریک‌شده‌اش از میان برود.
 
بنابراین این خوردن باعث تسکین فوری فرد می‌شود اما مشکل اصلی که باعث عذاب او شده به طور موقت پنهان می‌شود. این التیام موقت باعث می‌شود عادت کنیم هر بار با بروز هیجان منفی با خوردن شکلات و چیپس خود را تسکین دهیم.برای مغز ما این واکنش چنین تفسیر می‌شود: مشکلات حل‌نشدنی سیستم عصبی ما را در حال آماده‌باش قرار می‌دهند و باعث آسیب‌های شدید روحی و در نتیجه کاهش اندوخته انرژی مغز می‌شود.

از بین بردن اشتهای کاذب

به گزارش دویچه‌وله، دکتر آخیم پترز معتقد است برای درهم شکستن این چرخه تنها یک راه وجود دارد: از آنجایی که توازن میزان انرژی و هیجانات به هم وابسته هستند، پیروی از یک روش زندگی مبتنی بر تعادل احساسات اولین گام تعیین‌کننده برای ایجاد توازن اندوخته انرژی مغز است. برای کاهش وزن نیازی نیست رفتار غذایی خود را تحت کنترل قرار دهیم بلکه باید احساسات خود را مهار کنیم.
 
این اقدام به ظاهر ساده برای بسیاری از افراد چالشی بزرگ است. برای مدیریت مطلوب احساسات مهم‌ترین کار این است که بتوانیم آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم.دانشمندان آمریکایی در تحقیقاتی که روی افراد مورد آزمون به عمل آوردند دریافتند، آن دسته از شرکت‌کنندگان که قادر به تشخیص وجه تمایز احساسات خود بودند، شناخت چشمگیرتری نسبت به عواطف هیجانی خود داشتند.
 
آنها برآورد درستی از میزان اهمیت یک موقعیت داشتند و می‌توانستند واکنشی مطلوب و معقولانه بروز دهند.اما برای افرادی که احساسات آشفته و مغشوشی داشتند بسیار دشوار بود که از احساسات خود به عنوان پیک‌های اطلاعاتی استفاده کنند و به کمک آنها موقعیت خود را شناسایی و ارزیابی کنند. برای این دسته افراد تشخیص واکنش‌هایی که باعث تغییر احساسات آنها می‌شوند دشوار بود.

منبع: روزنامه آرمان
http://www.asriran.com/fa/news/496530


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,

این غذاها چندین سال به عمرتان اضافه میکند



خوردن آجیل ها شاید یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای سلامتتان انجام دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که هفته ای سه بار یا بیشتر آجیل و به خصوص گردو مصرف می کنند، می توانند دو تا سه سال بیشتر از زندگی لذت ببرند.
حتما شنیده اید که می گویند به آنچه می خورید تبدیل می شوید. این بدان معنا نیست که با خوردن سبزیجات سبز می شویم بلکه یعنی با خوردن غذای سالم، سلامت می مانیم. با خوردن غذاهای فرآوری شده و فست فودها سلامتمان به خطر می افتد. غذاهایی که می خورید تاثیری مستقیم روی سن ظاهری تان دارد.

در این مقاله می خواهم غذاهای ضد پیری را به شما معرفی کنم که با خوردنشان می توانید سال ها به عمرتان اضافه کنید.

لپه
عدس گرم یا عدس سرد، وقتی بحث سر طول عمر باشد عدس را هر طور بخورید خوب است، سبز یا زردش نیز فرقی نمی کند. خوردن عدس پخته یا دیگر حبوبات می تواند باعث شود بافت های سلولی دیرتر پیر شوند. محققان می گویند فیبر و آنتی اکسیدان موجود در عدس است که قدرت ضد پیری به آن داده است.

گردو
خوردن آجیل ها شاید یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای سلامتتان انجام دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که هفته ای سه بار یا بیشتر آجیل و به خصوص گردو مصرف می کنند، می توانند دو تا سه سال بیشتر از زندگی لذت ببرند.

افرادی که آجیل مصرف می کنند تا حدود زیادی خطر مبتلا شدنشان به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند. این دو با بالا رفتن سن بیش از هر چیزی جانمان را تهدید می کنند. تحقیقات دیگر نشان داده مزایای افزایش طول عمر آجیل ها کمتر شامل بادام زمینی و کره بادام زمینی می شود.

پروتئین گیاهی
نگران نباشید کسی نگفت که دیگر گوشت نخورید اما اضافه کردن چند وعده حاوی پروتئین گیاهی در هفته می تواند هفته ها به طول عمرتان بیافزاید. پروتئین گیاهی می تواند طول عمر را افزایش دهد مخصوصا اگر از مشکلات کلیوی رنج می برید. غذاهایی مانند برنج و لوبیاها، سویا و گندم سیاه می توانند در یک وعده به اندازه گوشت به شما پروتئین برسانند. همچنین با خوردن این پروتئین های گیاهی شامل مزایای اضافی فیبر، ویتامین و مواد معدنی نیز می شوید.

هویج
هویج یکی از اصلی ترین غذاهای سالم است پس جای تعجب نیست که در این لیست قرار دارد. اما آیا می دانستید هویج ها نه تنها باعث می شوند طول عمرتان افزایش پیدا کند بلکه ظاهرتان را هم جذاب تر می کنند؟ تحقیقات نشان داده کاروتنوئیدها که به هویج ها رنگ نارنجی درخشانشان را می دهند می توانند فرآیند پیری را کند کنند. همچنین این تحقیقات نشان داد خوردن هویج باعث می شود جفت بالقوه بیشتر به شما جذب شود.

ساردین
اسید چرب های امگا 3 نیروی طول عمر بسیار زیادی دارند و به کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت کمک می کنند. با اینکه می توانید این ترکیبات معجزه آسا را در همه ماهی های چرب پیدا کنید، یکی از بهترین و کمتر شناخته شده ترین منابع آن در ساردین است. بله تنها یک عدد از این ماهی ها می تواند نیمی از نیاز بدن به امگا 3 و حدود 400 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B12 را تامین کند. از آنجا که ساردین ها کوچک هستند در پایین ترین نقطه زنجیره غذایی قرار دارند و از ماهی های بزرگتر از خود کمتر دچار مسمومیت می شوند.

نارگیل
تحقیقات نشان داده استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم از جمله نارگیل که اسید های چرب با زنجیره متوسط دارد، بالا رفتن سن مغز را با محافظت از DNA در برابر آسیب ها کند می کند. با اینکه تحقیقات روی موش ها انجام شده اما محققان می گویند این میوه گرمسیری می تواند به صورت یکسان روی انسان ها نیز تاثیر بگذارد و مغزشان را جوان نگه دارد.

کلم ترش
کلم ترش و دیگر غذاهای حاوی باکتری های خوب، مانند ماست، کفیر و کیمچی ( کلم ترش ) می توانند به طول عمرتان کمک کنند. این باکتری ها التهاب را کاهش می دهند، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کنند و به سوخت و ساز بدنتان کمک می کنند که در مقابل، به سال های زندگی تان اضافه می شود.

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین از آن دسته غذاهایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چون ترکیبات مفیدی با طول عمر بالا در خود گنجانده است. محققان می گویند سیب زمینی شیرین سرشار است از آنتوسیانین، ترکیبی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و طول عمر را بالا می برد.

انار
انار را از زمان های دور به خاطر قدرت فوق العاده اش می شناختند. اما آیا واقعیت دارد یا خرافات است؟ این دانه های قرمز شاید نتوانند زندگی جاودانه به شما بدهند اما عمرتان را افزایش می دهند. دانشمندان چیزی به نام urolithin A در انار یافته اند که توسط میکروب ها به روده منتقل شده و به سلول های عضله کمک می کند تا در برابر یکی از اصلی ترین دلایل بالا رفتن سن از خود محافظت کنند. می توان گفت انار یکی از خوشمزه ترین راه ها برای افزایش طول عمر است.

هیچی
در تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است محققان به این نتیجه رسیدند یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای افزایش طول عمر خود انجام دهید این است که زیاد غذا نخورید. محققان به این نتیجه رسیدند انسان ها، حیوانات و حتی کرم هایی که برنامه ی غذایی با کالری معمولی داشتند طول عمرشان 40 درصد از کسانی که کالری بالایی مصرف می کردند بیشتر بود. شاید با خود بگویید آن قسمت اضافی عمر همه اش به گرسنگی می گذرد و کیفیتی ندارد! اما این تحقیقات روی غذا نخوردن به مدت 12 تا 36 ساعت تمرکز داشت ( چیزی مانند روزه داری ). در این حالت می توانید در ساعاتی که می توانید غذا بخورید دلی از عزا درآورید!

منبع: دکتر کرمانی
http://www.asriran.com/fa/news/497023


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,

هرگز روی شکم نخوابید



یکی از مهمترین خطرهای خوابیدن روی شکم، تشکیل سنگ کلیه است.
بسیاری از مردم دوست دارند هنگام خواب روی شکم باشند چون احساس راحتی می کنند اما پیامدهای خطرناک آن را نمی دانند.

این همان وضعیتی است که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) به شدت آن را نهی فرموده اند.

پایگاه اینترنتی شاشه نیوز گزارش کرد، پژوهش های علمی ثابت کرده که خوابیدن روی شکم بسیار خطرناک بوده و بهتر آن است که انسان به طرف راست بخوابد. یکی از مهمترین خطرهای خوابیدن روی شکم، تشکیل سنگ کلیه است.

خوابیدن به راست و چپ مانع شکل گیری سنگ کلیه می شود؛ اما خوابیدن روی شکم باعث می شود بدن بی تحرک مانده و سنگ در کلیه رسوب کند. همچنین با خوابیدن روی شکم ، عضلات شکم به تدریج ضعیف شده، کمر قوز پیدا می کند، گردن دچار آسیب می شود و شخص احساس تشنج و انقباض می نماید.

این خطر برای زنان حامله شاید در اولین ماه های بارداری مشهود نباشد اما پس از ماه چهارم بسیار زیاد است.

منبع: العالم
http://www.asriran.com/fa/news/497063


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,

چطور آلزایمر نگیریم؟



مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می کند و آسیب می بیند.
عوامل خطر بسیاری برای ابتلا به آلزایمر وجود دارند، از ژن ها گرفته تا عادات ورزشی. تا به حال بیست درصد از این عوامل خطر شناسایی شده اند که می تواند موجب شود تا حدی جلوی ابتلا به این بیماری را بگیریم. در این جا به 9 عامل خطر آلزایمر اشاره می کنیم و به شما می گوییم که چطور از خودتان در برابر این بیماری مراقبت نمایید.

ما مجبور نیستیم شما را متقاعد کنیم که چاقی خطری برای سلامتی کل بدن شماست. اضافه وزن می تواند نشانه ی این باشد که برنامه غذایی شما سرشار از قند و مواد فرآوری شده است. می توان به جای این روش، رژیم غذایی مدیترانه ای را جایگزین کرد که می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد. چاقی نشانه ی یک زندگی نامناسب است.

افراد اگر ورزش و تحرک داشته باشند، می توانند حتی در سن 70 سالگی رشد نواحی ای از مغز که مربوط به حافظه است را تجربه کنند. برای خودتان یک وزن ایده آل و مناسب کسب کنید و برای حفظ آن پافشاری نمایید. برنامه ریزی کنید و به وزن ایده آل تان برسید(ما می دانیم که به راحتی آنچه که می گوییم نیست). وزن سالم علاوه بر اینکه شما را از ابتلا به بیماری ها حفظ می کند، بلکه به شما امکان این را می دهد که به کارهای مورد علاقه ای که در زمان چاقی نمی توانستید انجام دهید بپردازید.

سستی و ضعف
ضعف و سوء تغذیه نیز برای حافظه خوب نیست، هر چند که محققان کاملا نمی دانند چرا؟

ممکن است که آلزایمر و سستی ناشی از یک علت باشند. از طرفی ممکن است سستی یکی از نشانه های فیزیکی آلزایمر به حساب بیاید که قبل از زوال حافظه ظاهر می شود و قابل توجه است. در این صورت اجتناب از سستی، به راحتی مصرف رژیم غذایی سالم و ورزش نیست.
مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید.

اگر یک فرد در حال ضعیف شدن است به این معنی است که نمی تواند به خوبی از خودش مراقبت کند. در این صورت می توان گفت زوال عقلی در حال حاضر به یک حد معینی از پیشرفت رسیده است. اما ضعف و سستی می تواند نشانه ی سایر عوامل مداخله گر نیز باشد.

بیماری شریان کاروتید
زمانی که پلاک ها در داخل شریان کاروتید (در امتداد دو طرف گردن قرار دارد) تشکیل شوند، خون به سختی به مغز می رسد. بدیهی است که محدود شدن خون رسانی به بخش های مختلف بدن مشکل ساز خواهد بود. اما در مورد شریان کاروتید می تواند آسیب و مرگ سلول های حیاتی را به دنبال داشته باشد. در موارد جدی، پزشک ممکن است یک عمل جراحی را برای باز کردن شریان مسدود شده توصیه کند. برای سایر موارد، داروهای ضد انعقاد خون ممکن است به رفع انسداد رگ و جلوگیری از سکته ی مغزی کمک کنند. اما بسیاری از مردم می توانند با انجام روش کلاسیک یعنی کنترل کلسترول و فشار خون، ورزش و ترک سیگار بیماری شریان کاروتید را کنترل کنند.

فشار خون بالا
مانند بیماری شریان کاروتید، فشار خون بالا می تواند به عروق خونی آسیب برساند و خون رسانی به مغز را دچار اختلال کند. همیشه فشار خون خود را چک کنید.تعداد زیادی از مردم جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند، اما تقریبا نیمی از آن ها فشار خود را مدیریت می نمایند. استاندارد ترین توصیه این است که باید فشار خون را به زیر 140 روی 90 میلی متر جیوه نگه دارید.

تحصیلات کم
مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می کند و آسیب می بیند.

آموزش و پرورش از روش های مهم کنترل آلزایمر در جهان است و افزایش سطح تحصیلات و یادگیری به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می کند. آموزش زبان خارجی و مهارت های هنری و فنی می تواند به کاهش احتمال ابتلا به زوال حافظه کمک کند و تنها تحصیلات مدرسه و دانشگاهی نیست که کمک کننده است.

افسردگی
در حالی که بسیاری از مطالعات نشان می دهد افسردگی احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می برد، اما کاملا واضح نیست که چه اتفاقی در سلول های افسرده می افتد که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد! شاید دوری از اجتماع و انزوای اجتماعی که در طی افسردگی پدیدار می شود موجب خواهد شد که سلول های مغزی آن طور که باید درگیر نشوند. یا شاید تغییر سلول های مغزی در طی آلزایمر باعث بروز علائم افسردگی می شود.

مصرف دارو و تغییر الگوی زندگی و یا ترکیبی از این ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل موثر باشد، اما مهم ترین اصل این است که فرد افسرده باید خود را قادر به ماندن در اجتماع سازد و از نظر جسمی فعال باشد. اگر شما برای گفت و گو با یک روان شناس درباره افسردگی خود دچار تردید هستید بهتر است دیگر این حالت را کنار بگذارید، زیرا پای از دست دادن حافظه نیز در میان است.

سطح بالای هموسیستئین
هموسیستئین یک آمینواسید است که در طی فرآیند شکسته شدن پروتئین ها تولید می شود. سطوح بالای این ماده در خون افرادی که گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند دیده می شود. به نظر می رسد این آمینواسید با التهاب مرتبط است و فرد را بیشتر مستعد زوال شناختی می کند.

بهتر است تنها یک بار در هفته از گوشت قرمز استفاده نمایید و به جای آن سبزیجات تازه، غلات و میوه ها را در اولویت قرار دهید تا هموسیستئین خون تان افزایش نیابد.

دیابت
در ابتدایی ترین سطح دیابت، رگ های خونی و جریان خون تغییر می یابد و به نوبه ی خود موجب تغییر خون رسانی به مغز می شود. اما بیشتر پژوهش ها نشان می دهد که شاید آلزایمر نتیجه ی مقاومت به انسولین در سلول های مغزی است که به آن دیابت نوع 3 می گویند که می تواند منجر به تجمع پروتئین های سمی و مرگ سلول های مغزی شود.
بنابراین کنترل دیابت (افزایش گلوکز خون) تا حد زیادی می تواند جلوی بروز زوال شناختی را بگیرد.

سیگار کشیدن
از مهم ترین خطراتی که سیگار برای افراد ایجاد می کند این است که تنباکو می تواند به حافظه آسیب برساند.سیگار با آسیب به رگ های خونی موجب ایجاد پلاک و محدودیت خون رسانی به سمت مغز می شود. اگر هنوز سیگار را ترک نکرده اید، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر هدف خوبی برای ترک آن است. یادتان باشد هرگز برای ترک سیگار دیر نیست.

منبع: تبیان
http://www.asriran.com/fa/news/497094


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,

درمان‌های خانگی پوست‌های چرب



سرکه سفید و سرکه سیب، پوست را لایه برداری کرده و میزان ترشح هورمون هایی که باعث تولید چربی بیش از حد در پوست می شوند را متعادل می کنند.
چربی‌های طبیعی در حد و اندازه مناسب، پوست را سالم و جوان نگه می‌دارند و از بروز چین و چروک پیشگیری می‌کنند اما چربی بیش از حد هم مشکلاتی برای پوست ایجاد می‌کند.
پوست های چرب، بر اثر ترشح بیش از حد غدد که تولید سبوم- چربی طبیعی پوست- بسیار زیادی می کند.
در این مقاله چند ماسک خانگی برای رهایی از پوست چرب ارائه شده است.


1- ماسک خاک رس
ماسک خاک رس آلودگی، مواد آرایشی و سلول های مرده روی پوست را به خوبی پاک می کند.
در ضمن، این ماسک منافذ روی پوست را بسته و آن را شفاف تر می کند.
برای تهیه این ماسک، ابتدا مقداری عرق گلاب را با سه قاشق غذاخوری خاک رس کاملا مخلوط کنید.
سپس، خمیر حاصل را روی صورت مالیده و به مدت 20 دقیقه آن را به حال خود رها نمایید.
در نهایت، پوست را با آب کاملا بشویید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید.


2- سرکه
سرکه سفید و سرکه سیب، پوست را لایه برداری کرده و میزان ترشح هورمون هایی که باعث تولید چربی بیش از حد در پوست می شوند را متعادل می کنند.
بدین منظور، یک دستمال نخی را به سرکه آغشته کرده و به آرامی، آن را روی پوست خود بمالید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید.
در آخر، پوست را با آب سرد کاملا بشویید. این کار را می توانید سه بار در هفته انجام دهید.


3- نمک
نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده بسیار موثر، می تواند به خوبی چربی اضافی پوست را از بین ببرد.
برای این کار، یک آبپاش را برداشته و با آب ولرم و همچنین یک قاشق غذاخوری نمک پر کنید.
سپس، چشمان خود را بسته و مقداری از مخلوط بدست آمده را روی صورت خود بپاشید.
پوست صورت خود را با آّب نشویید تا کل مخلوط توسط پوست جذب شود.
می توانید هر روز این فرآیند را تکرار کرده تا از شر چربی اضافی پوست خلاص شوید.


4- آبلیمو
آبلیمو چربی اضافی پوست را از بین برده و به بازسازی پوست کمک می کند.
برای استفاده از آن، ابتدا یک چهارم آب را با مقداری آبلیموی تازه مخلوط نمایید.
سپس، با یک دستمال نخی تمیز، محلول حاصل را روی پوست بمالید.
بعد از اینکه پوست کاملا خشک شد، آن را ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد کاملا بشویید.
این روند را به طور منظم و به ویژه قبل از دوش گرفتن، تکرار کنید.


5- سیب
سیب سرشار از فیبر، ویتامین سی و آلفا هیدروکسی اسید می باشد که پوست را لطیف و مرطوب می کند.
بدین منظور، نصف فنجان سیب خرد شده را با نصف فنجان آرد جوی دوسر مخلوط کرده و به آن یک عدد سفیده تخم مرغ و همچنین یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه نمایید.
سپس، خمیر حاصل را روی پوست صورت مالیده و به مدت 15 تا 20 دقیقه آن را به حال خود رها کنید.
در انتها، صورت را با آب سرد کاملا بشویید. این کار را چند بار تکرار کنید.


6- گوجه فرنگی
آب گوجه فرنگی به خوبی چربی اضافی پوست را پاک کرده و منافذ آن را می بندد.
بنابراین، ابتدا یک گوجه فرنگی تازه را در مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید.
سپس، با استفاده از یک پارچه نخی آب گوجه را روی پوست خود بمالید.
بعد، صبر کنید تا پوست کاملا خشک شود.
سپس، پوست را با آب ولرم بشویید. این کار را یک یا دوبار در هفته تکرار نمایید.


7- شیر
شیر ترشحات سبوم را به حداقل رسانده و منجر به کاهش چربی های اضافی روی پوست می شود.
برای استفاده از این روش، ابتدا صورت خود را به خوبی با آب بشویید.
سپس، دو قاشق غذاخوری شیر را با 3 قطره از روغن اسطوخودوس مخلوط کنید.
بعد، با یک پارچه نخی مخلوط بدست آمده را روی پوست خود بمالید.
پوست را شب تا صبح به حال خود رها کرده و صبح آن را کاملا با آب بشویید.

منبع: زندگی آنلاین
http://www.asriran.com/fa/news/497010


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,

ویتامین رایگان آفتاب را از دست ندهید



متاسفانه معلوم نیست که آیا این میزان حداقل هم برای تامین نیاز روزمره ما کفایت می کند یا خیر. بسیاری از دانشمندان معتقدند که نیاز ما به ویتامین D بسیار بیشتر از میزانی است که تصور می شود و کمبود این ویتامین عامل بسیاری از بیماری هاست.
 امروزه مشکل اصلی مبتلایان به کمبود ویتامین D کار کردن در فضای بسته در طول روز و محرومیت از تابش آفتاب است در حالی که بخش اعظم ویتامین D از طریق جذب اشعه خورشید تامین می شود.

بسیاری از افراد بر این باورند که از طریق تغذیه سالم می توان ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد. اما این تصوری باطل است. مواد غذایی که حاوی ویتامین D کافی هستند بسیار نادرند. به عبارت دیگر فقط با خوردن هر روزه ماهی های چرب می توان حداقل ویتامین D مورد نیاز را دریافت کرد. در غیر این صورت تامین این ویتامین ضروری از طریق تغذیه امکان پذیر نیست.

**ویتامین D- نیاز بیشتر از میزان دریافت
متاسفانه معلوم نیست که آیا این میزان حداقل هم برای تامین نیاز روزمره ما کفایت می کند یا خیر. بسیاری از دانشمندان معتقدند که نیاز ما به ویتامین D بسیار بیشتر از میزانی است که تصور می شود و کمبود این ویتامین عامل بسیاری از بیماری هاست.

از سال 2012 حداقل میزان روزانه 20 میکروگرم ویتامین D برای افراد بزرگسال تعیین شده است. چنانچه این مقدار ویتامین قرار باشد تنها از طریق تغذیه تامین شود، باید روزانه 200 گرم ساردین، دو کیلوگرم پنیر و 700 گرم تخم مرغ یا 500 گرم گوشت گوساله مصرف شود. دانشمندان برای مبتلایان به برخی بیماری ها میزان بیشتری ویتامین D توصیه می کنند. برای مثال افراد مبتلا به ام اس باید روزانه 180 میکروگرم و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان مقدار 240 میکروگرم مصرف کنند.
روشن است که برای دریافت روزانه 240 میکروگرم ویتامین D نمی توان تنها به تغذیه اکتفا کرد.

**نور خورشید بهترین منبع ویتامین D
نور خورشید از جمله منابع اصلی تامین ویتامین D است. قرار گرفتن روزانه 15 تا 120 دقیقه در برابر نور مستقیم آفتاب (بسته به رنگ پوست، عرض جغرافیایی، سطحی که در معرض نور قرار می گیرد و شدت تابش خورشید) می تواند 500 میکروگرم ویتامین D یا بیشتر برای بدن تامین کند.

**کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به بیماری ها
در دهه های گذشته پزشکان تصور می کردند ویتامین D تنها برای استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است. اما پژوهش ها ثابت کرده اند که این ویتامین نقش های گوناگونی در سلامتی انسان دارد و کمبود آن می تواند به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد.
متاسفانه روش زندگی در جوامع امروزی، سرگرمی های اوقات فراغت و فعالیت های شغلی که در فضاهای دربسته انجام می شود در ابتلا به کمبود ویتامین D نقش دارند و تنها افراد معدودی از اهمیت و نقش این ویتامین آگاهی دارند.

**علائم کمبود ویتامین D
**سرماخوردگی و بیماری های تنفس

بهترین روش تشخیص کمبود احتمالی ویتامین D آزمایش خون است. کاهش میزان این ویتامین در بدن منجر به دردها و نارسایی های زیر می شود:
در پژوهشی که گزارش آن در مجله Cambridge Journals منتشر شده کمبود ویتامین D در کودکان موجب بیماری های تنفسی می شود و میزان ذخیره کافی ویتامین D تعداد دفعات بروز بیماری های تنفسی را در کودکان کاهش می دهد.

**ضعف عضلانی
بر اساس بررسی های دکتر میشائل اف هولیک، پژوهشگر بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D، کارکرد مطلوب عضلات زمانی امکان پذیر است که گیرنده های ویتامین D میزان کافی از این ویتامین را در بدن آزاد کنند.

**بیماری پسوریازیس
پژوهش ها نشان داده اند که ویتامین D می تواند در درمان بیماری پسوریازیس موثر باشد. از آنجا که این ویتامین از رشد و تکثیر بیش از حد سلول ها در بدن جلوگیری می کند و با توجه به اینکه در این بیماری سلول های پوستی به طور غیرطبیعی تکثیر می شوند، کمبود ویتامین D نیز موجب تشدید علائم بیماری می شود.

**نارسایی کلیوی مزمن
بنا بر نظر دکتر میشائل اف هولیک بیمارانی که از نارسایی کلیوی مزمن رنج می برند نیز قادر نیستند به طور فعال ویتامین D در بدن تولید کنند به خصوص اگر تحت درمان دیالیزی قرار دارند. این افراد باید به منظور سوخت وساز کلسیم در بدن ویتامین D3 مصرف کنند تا خطر ابتلا به بیماری استئودیستروفی (اختلال سوخت وساز مواد معدنی که منجر به بیماری های استخوانی ناشی از نارسایی کلیه می شود) را کاهش دهند و ترشح هورمون پاراتورمون تنظیم شود. ویتامین D باعث جذب کلسیم می شود و هورمون پاراتورمون موجب ثابت ماندن مقدار کلسیم در خون می شود. هنگامی که میزان ویتامین D موجود در بدن کاهش یابد، پاراتورمون کلسیم مورد نیاز خون را از استخوان ها می گیرد. اگر چنین وضعیتی به مدت طولانی ادامه یابد فرد به پوکی استخوان مبتلا می شود.

**دیابت
نتایج تحقیقات نشان داده اند که حفظ میزان ویتامین D مورد نیاز از بدو تولد خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی را تا 80 درصد کاهش می دهد.

**آسم
ویتامین D همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم می شود. نیتجه پژوهش های دانشمندان ژاپنی روی دانش آموزان نشان می دهد که استفاده از مکمل های ویتامین D به طور قابل ملاحظه ای در کاهش بروز آسم نقش دارند.

**پارودنتیت
بیماری های مزمن لثه (پیوره) که با تورم و خونریزی همراه هستند می توانند به وسیله ویتامین D تحت کنترل در آیند. ویتامین D باعث تحریک تولید دفنزین و کاتلیسیدینی در بدن می شود. این دو پپتیدهای ضد میکروبی روی غشای مخاطی قرار می گیرند و در برابر باکتری ها مقاومت و از بروز پارودنتیت جلوگیری می کنند.

**بیماری های قلبی-عروقی
بیماری های قلبی و فشار خون نیز با کمبود ویتامین D در ارتباط هستند. بررسی ها نشان داده اند کاهش میزان این ویتامین عامل موثری در افزایش فشار خون است.

**اسکیزوفرنی و افسردگی
از آنجا که کارکرد مطلوب مغز به میزان کافی ویتامین D در بدن وابسته است، کمبود آن خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی را افزایش می دهد. میزان کافی ذخیره ویتامین D در دوران بارداری و نیز کودکی برای تحریک گیرنده های این ویتامین در مغز و رشد آن ضروری است.

**سرطان
پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشینگتن در تحقیقات خود ارتباط بین مصرف کافی ویتامین D و کاهش خطر ابتلا به سرطان خون را کشف کردند. آنها دریافتند که استفاده از ویتامین های موجود در اشعه آفتاب تا 75 درصد به کاهش میزان رشد سرطان و تا 50 درصد به کاهش خطر بروز تومورهای سرطانی کمک می کند.

**پیشگیری بهتر از درمان
به حد کافی حمام آفتاب بگیرید. افرادی که دارای پوست روشن هستند کافی است در فصل تابستان و هنگام تابش شدید آفتاب دقایقی در معرض آفتاب قرار گیرند تا ویتامین D مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنند. قرار گرفتن بیشتر در معرض آفتاب بی فایده است زیرا بدن فقط به میزان مورد نیاز خود ویتامین D موجود در آفتاب را جذب می کند. در هوای ابری باید مدت بیشتری در فضای باز قرار گیریم. در این شرایط خطر بروز سرطان پوست بسیار کم تر می شود و یا به طور کل از بین می رود.

اگر دسترسی به آفتاب و قرار گرفتن در فضای باز امکان پذیر نباشد باید از مکمل های حاوی ویتامین D3 استفاده شود. در کشورهای اروپایی که تابش آفتاب در فصل زمستان کاهش می یابد بدن به ناچار از ذخیره ویتامین D خود استفاده می کند بنابراین استفاده از این مکمل ها ضروری است.

منبع: ایرنا
http://www.asriran.com/fa/news/497049


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,

فواید دارچین برای معده



افزودن دارچین به رژیم غذایی موجب خنک شدن بدن و معده تا ۲ درجه می شود و این ادویه می تواند در بهبود کلی سلامت بدن نقش داشته باشد.
مطالعه جدید محققان استرالیایی نشان می دهد افزودن دارچین به رژیم غذایی موجب بهبود فعالیت سیستم گوارش می شود.

محققان دانشگاه RMIT استرالیا به سرپرستی یک محقق ایرانی دریافته اند افزودن دارچین به رژیم غذایی موجب خنک شدن بدن و معده تا ۲ درجه می شود و این ادویه می تواند در بهبود کلی سلامت بدن نقش داشته باشد.

محققان در این مطالعه از خوک ها استفاده کردند و دریافتند دارچین موجب حفظ یکپارچگی دیواره معده می شود. زمانیکه خوک ها غذا می خورند، گازهای دی اکسیدکربن در معده شان افزایش می یابد، اما افزودن دارچین به خوراک آنها موجب کاهش تولید این گاز شده و سپس معده در طول روند هضم خنک می شود.

کوروش کلانترزاده، سرپرست تیم پژوهش، در این باره می گوید: «زمانیکه خوک ها داغ می کنند، نفس کشیدن شان سریع و کوتاه می شود، و در نتیجه تولید CO۲ افزایش می یابد. با وجود مصرف دارچین، میزان گاز CO۲ به مراتب کاهش می یابد. این وضعیت نه تنها موجب خنک شدن خوک ها شده بلکه در سلامت عمومی هم بهبود قابل توجهی حاصل می شود.»

نتایج این مطالعه حیوانی در نهایت دیدگاه جالبی را در مورد عملکرد و سلامت معده انسان در اختیار ما می گذارد.

منبع: مهر
http://www.asriran.com/fa/news/497100


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 3 آبان 1395برچسب:,