به موزه علوم طبيعي چارده بلوط خوش آمديد
ادبي اجتماعي علمي

معجزه مصرف آب ساده



معجزه مصرف آب سادهمطالعه جدید نشان می‌دهد که با افزایش مصرف آب ساده می‌توانیم وزن بدن خودمان را کنترل کنیم و مصرف شکر، سدیم و چربی‌های اشباع شده را کاهش دهیم.
 
از آنجایی که حدود دوسوم از حجم بدن ما را آب تشکیل می‌دهد ممکن است به نظر بدیهی باشد که مصرف آب برای سلامتی ما مهم است.
 
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که با افزایش مصرف آب ساده ما‌ می‌توانیم وزن بدن خودمان را کنترل کنیم و مصرف شکر، سدیم و چربی‌های اشباع شده را کاهش دهیم.
 
این مطالعه که در مجله تغذیه و رژیم‌های غذایی بشر منتشر شده است توسط پروفسور روپنگ (Ruopeng) یک استاد دانشگاه ایلینوی انجام شده است.
 
اگر چه بیشتر افراد نیازهای مایعات بدن خود را با نوشیدن آب ساده و نوشیدنی ها دیگر، تامین می‌کنند برخی از مایعات نیز از طریق غذاها و سبزیجات خاص مانند سوپ،کرفس، گوجه فرنگی و خربزه دریافت می‌شوند.
 
به منظور بررسی بیشتر اینکه چگونه افزایش مصرف آب می‌تواند روی پارامترهای سلامت تاثیر می‌گذارد، محققان اقدام به جمع‌آوری یک نمونه آماری از سراسر آمریکا کردند؛ نزدیک به 18300 بزرگسالان در این آزمون که توسط سازمان ملی بهداشت و تغذیه در حد فاصل سالهای 2005-2012 شرکت کردند.
 
محققان از شرکت کنندگان خواستند همه غذاها و نوشیدنی‌هایی که آنها معمولا مصرف می‌کردند در 2 روز مجزا و در بازه زمانی 3-10 روز استفاده کنند.
 
در ادامه آزمون مقدار آب ساده که هر شرکت کننده مصرف کرده است به عنوان درصدی از مصرف روزانه آب در رژیم غذایی از غذا و نوشیدنی محاسبه شده است.
 
بر اساس یک روز، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​حدود 4.2 فنجان آب ساده، که حساب برای بیش از 30 درصد از مصرف آب خود را در کل مصرف می شود.
 
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که افرادی که مصرف خود را از آب ساده به یک یا سه فنجان در روز افزایش داده‌اند، مصرف کل انرژی‌ در روز برای این افراد 68-205 کالری و مصرف سدیم آنها 78-235 گرم کاهش یافته است.
 
نتایج بیشتر نشان داد که افرادی که مصرف آب خود را افزایش داده‌ بودند، مصرف قند به میزان 05/18 گرم و همچنین کلسترول به میزان 7/21 گرم کاهش نشان داده است.
 
نتایج بیشتر نشان داد که افرادی که مصرف آب خود را افزایش نیز مصرف قند 05/18 گرم کمتر، و همچنین کلسترول 7/21 گرم کمتر است.
 
به گفته پروفسور «روپنگ» "این یافته نشان می‌دهد که می‌توان آن را در قالب طرح آموزشی برای ترویج مصرف آب ساده به عنوان جایگزینی برای نوشابه با کالری بالا ارائه کرد".
 
پروفسور نشان می دهد این تفاوت ها می تواند با مصرف کالری روزانه بالاتر در ارتباط با مردان و جوانان و یا میانسال مرتبط است.
 
مطالعه محققان نشان می‌دهد ترویج مصرف آب ساده می‌تواند یک استراتژی مفید برای بهداشت عمومی،کاهش انرژی زائد و مصرف مواد مغذی هدفمند قلمداد شود.
منبع: تسنیم
http://www.asriran.com/fa/news/456727


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 23 اسفند 1394برچسب:,

همراه آنتی بیوتیک شیر نخورید



مصرف همزمان شیر و لبنیات با برخی داروها می‌تواند برای پوست و دستگاه ادراری مسئله ساز شود.
 
همراه آنتی بیوتیک شیر نخوریدبه گزارش medisite، کلسیم موجود در شیر می‌تواند سبب کاهش تأثیر برخی داروها شود. این موضوع بویژه در مورد آنتی بیوتیک‌ها صادق است. آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت‌های پوستی تجویز می‌شود و بر پایه تتراسیکلین هستند یا برای درمان عفونت‌های ادراری تجویز می‌شوند، حتی آسپرین را نباید همزمان با شیر مصرف کرد زیرا لبنیات می‌تواند وضعیت اسیدیته ادرار را تغییر داده و سبب دفع ترکیبات دارویی شود.
 
متخصصان توصیه می‌کنند اگز این نوع داروها را مصرف می‌کنید حتماً فاصله 3 ساعته بین مصرف دارو و لبنیات قرار دهید.

منبع: سلامانه
http://www.asriran.com/fa/news/456830


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 23 اسفند 1394برچسب:,

8 کلید طلایی برای سلامت کلیه



8 کلید طلایی برای سلامت کلیه

8 کلید طلایی برای سلامت کلیهدهم مارس (بیستم اسفند ماه) به منظور ترویج شیوه زندگی سالم و آگاهی از عوامل خطر و روش های پیشگیری از بیماری های کلیه، روز جهانی کلیه نام گرفته است.
 
با افزایش اضافه وزن و چاقی در سراسر جهان که نتیجه مستقیم آن دیابت و فشار خون است، بیماری های کلیه به چالش اصلی حوزه بهداشت بدل شده اند که سالانه بسیاری از افراد را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهند. در حالیکه سلامت کلیه ها و مراقبت از آنان در گرو چند راهکار ساده است.

این هشت کلید طلایی عبارتند از:

1- تحرک کافی داشته باشید


مهمترین اقدام برای حفاظت از کلیه ها، فعالیت بدنی و ورزش منظم است. پیاده روی حداقل به مدت 30 دقیقه در روز عملکرد کلیه و قلب را تنظیم کرده و از بروز فشار خون و پوکی استخوان جلوگیری می کند. بهبود خلق وخو از دیگر مزایای پیاده روی روزانه است.

2- قندخون خود را به طور مرتب کنترل کنید


دیابت مهمترین عامل آسیب به کلیه است. کنترل مرتب قند خون و استفاده از داروهای کاهش دهنده قند تحت نظر پزشک ضروری است.

3- فشار خونتان را در حد نرمال نگه دارید


اکثر افراد بر این باورند که فشار خون بالا فقط به قلب و مغز آسیب می زند؛ در صورتیکه فشار خون بالا مهمترین عامل آسیب به کلیه است.

4- غذای سالم بخورید


رژیم غذایی مدیترانه ای برای سلامت کلیه ها توصیه شده است. نمک، چربی، غذای آماده و گوشت قرمز قاتل کلیه هستند.

5- آب کافی بنوشید

6- سیگار نکشید

7- وزن خود را کاهش دهید

8- هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید


روز جهانی کلیه در سال 2016، بر بیماری های کلیه و کودکان و با شعار اقدام زود هنگام برای پیشگیری تمرکز دارد.

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. کلیه روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند و از طریق مجاری ادارای دفع می کند.

تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود. از آنجا که نارسایی کلیه در ابتدا هیچ علامتی ندارد، لازم است که تمام افراد با این علایم آشنا شوند
 
شایع ترین علایم نارسایی کلیه عبارتند از:


-تهوع و استفراغ
-کاهش میزان ادرار
-تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم
-طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم
-خستگی مزمن
-تنگی نفس
-کاهش اشتها
-مشاهده خون در ادرار
-مشاهده کف در ادرار
-ایجاد ضایعات پوستی
-کاهش حافظه

لازم است که افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پزشک مراجعه کنند. تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.
در صورت مراجعه زودهنگام به پزشک، بسیاری از بیماری های کلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.
 
چه کسانی در معرض بیماری های کلیوی قرار دارند


-افراد بالای 60 سال
-بیماران دیابتی
-افراد با فشار خون بالا
-افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سکته مغزی
-سابقه خانوادگی از بیماری های کلیوی
-افراد سیگاری
-افراد چاق
منبع: ایرنا


http://www.asriran.com/fa/news/456422/8


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 23 اسفند 1394برچسب:,

9 عادتی که باعث پیری پوست می شوند



9 عادتی که باعث پیری پوست می شوند

آیا شما هم از آنهایی هستید که وقتی جلوی آینه می‌ایستند، گمان می‌کنند پوستشان نسبت به سن و سالشان، کمی پیرتر و چروکیده‌تر شده؟ اگر جوابتان مثبت باشد، آن‌وقت احتمالا متخصصان پوست به شما توصیه می‌کنند مروری بر شیوه زندگی‌تان داشته باشید و عادت‌های نادرست روزانه خود را بشناسید و کنار بگذارید تا علاوه بر داشتن پوستی شاداب و زیبا، جوان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید.

این عادت‌های نادرست، از خورد و خوراک گرفته تا خواب و استفاده از محصولات آرایشی‌‌ بهداشتی، بسیار متنوع و متغیر هستند.

در ادامه این مطلب، با مهم‌ترین عادت‌های منجر به پیری زودرس پوست و نحوه مدیریت هر یک از آنها آشنا خواهید شد.

۱) پرکاری و استرس


بسیاری از ما مجبوریم که در دنیای ماشینی امروز، چند کار را به‌صورت همزمان یا غیرهمزمان در طول روز انجام دهیم. این چندکاره بودن انسان امروز، حجم بالایی از استرس را به او تحمیل می‌کند و همین مساله می‌تواند باعث پیری زودرس پوستش بشود. به‌عبارت ساده‌تر، محققان دریافته‌اند که استرس مزمن ناشی از کارهای روزمره، می‌تواند باعث ترشح سطح بالایی از رادیکال‌های آزاد در بدن بشود و این رادیکال‌های آزاد با تخریب سلول‌های سالم، زمینه ابتلا به پیری و چروکیدگی زودرس پوست را فراهم کنند.

چاره: همیشه یک دفترچه یادداشت برای برنامه‌ریزی انجام دادن کارهای روزانه خود داشته باشید. اگر کارهای خود را بانظم و به موقع انجام دهید، قطعا استرس کمتری سراغتان می‌آید و از شر رادیکال‌های آزاد و عوارض ناشی از آنها هم درامان می‌مانید.

۲) عادت به شیرینی‌جات


یکی از عادت‌های رایج بسیاری از ما، مصرف انواع کیک، کلوچه، شیرینی، بستنی، شکلات یا حتی آبمیوه‌های صنعتی سرشار از شکر به‌عنوان میان‌وعده صبح یا عصر است. این در حالی است که تحقیقات جدید نشان می‌دهند مولکول‌های شکر در بدن، خودشان را به فیبرهای پروتئینی می‌چسبانند و باعث ایجاد «گلیکاسیون» در بدن می‌شوند. گلیکاسیون هم عاقبتی جز ایجاد تیرگی دور چشم، از دست رفتن درخشندگی پوست، پف کردن پوست (مخصوصا دور چشم‌ها) و به وجود آمدن چین‌وچروک‌های فراوان در پوست را ندارد.

چاره: به‌جای خوراکی‌های نامبرده از انواع میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی در میان‌وعده‌ها استفاده کنید. این محصولات دارای بالاترین حجم از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن، پوستتان را هم شاداب و زیبا کنند.

۳) تماشای تلویزیون


یکی دیگر از عادت‌های نادرست روزانه که می‌تواند باعث پیری زودرس‌مان بشود، عادت به تماشای بیش از حد تلویزیون است. محققان انگلیسی ثابت کرده‌اند که هر ۱ ساعت تماشای روزانه تلویزیون، ۲۲ دقیقه و هر ۶ ساعت تماشای روزانه تلویزیون هم حدود ۵ سال از عمر ما را کم می‌کند، اما دلیل این مساله چیست؟ محققان معتقدند که وقتی ما بیش از ۳۰ دقیقه جلوی تلویزیون می‌نشینیم، بدن شروع به ذخیره‌کردن قند در سلول‌های خود می‌کند که همین فرآیند باعث ابتلا به افزایش وزن، ایجاد چین‌وچروک روی پوست، تخریب تدریجی سلول‌ها و درنهایت کاهش طول عمرمان می‌شود.

چاره: تماشای روزانه تلویزیون را کاهش دهید. در غیر این صورت، پس از هر ۳۰ دقیقه نشستن، از جای خود بلند شوید و در حالی که ادامه سریال یا مسابقه مورد علاقه‌تان را می‌بینید، ۱۰ دقیقه حرکات کششی انجام دهید یا درجا بزنید. این کار علاوه بر افزایش خونرسانی به سطح پوست و پیشگیری از پیری زودرس، باعث جلوگیری از تجمع قند در سلول‌های بدن هم می‌شود.

۴) چین و چروک دور چشم


اگر پوست‌تان خشک است یا بالای ۲۵ سال سن دارید، نباید استفاده از کرم دور چشم را پشت گوش بیندازید. پوست اطراف چشم نسبت به پوست سایر نقاط بدن، کمی خشک‌تر، حساس‌تر و نازک‌تر است. از این‌رو، شانس چروکیدگی آن در سنین پایین‌تر و پیرتر نشان داده شدن پوست در اثر ایجاد این چروکیدگی‌ها هم بیشتر خواهد بود.

چاره: بهتر است یک کرم دور چشم حاوی ویتامین A خریداری کنید و روزی ۲ مرتبه آن را با ضربه‌های شیوه دور چشم‌هایتان بزنید. ویتامین A به حفظ انعطاف‌پذیری و ساخت کلاژن در پوست این قسمت از بدن کمک زیادی می‌کند.

رموز زیبایی پوست

یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و چروکیدگی پوست در سنین پایین، کاهش آب بدن است

۵) آرایش مفرط


استفاده بیش از اندازه و مستمر از محصولات آرایشی، مخصوصا انواع چرب و بر پایه روغن، می‌تواند با مسدود کردن روزنه‌های پوستی، شانس جوش زدن، باقی ماندن جای جوش و ایجاد چین و چروک روی پوست را دوچندان کند. از طرف دیگر، مواد شیمیایی و الکل موجود در بسیاری از لوازم آرایشی، باعث از بین رفتن چربی طبیعی سطح پوست هم می‌شوند و به مرور زمان، میزان چین و چروک‌های پوستی را افزایش می‌دهند.

چاره: آرایش کردن را به مهمانی و مراسم‌های خاص محدود کنید. از لوازم آرایش، مخصوصا کرم‌های بدون چربی (Oi- Free) استفاده کنید. در طول روز، تنها از کرم‌های ضدآفتاب برای پوشاندن پوست خود کمک بگیرید و اگر آرایش کردید، بلافاصله پس از رسیدن به منزل پوست خود را با آب ولرم و صابون‌های ملایم بشویید.

۶) بد خوابیدن

خیلی از افراد عادت دارند که هنگام خوابیدن، صورت خود را در بالش فرو ببرند یا یک طرف صورت را روی بالش فشار بدهند. این عادت نادرست می‌تواند باعث افزایش چروک‌های صورت، مخصوصا در قسمت اطراف چشم‌ها و شقیقه‌ها شود.

چاره: روی شکم نخوابید. سعی کنید عادت خوابیدن به شکم یا پهلو را به‌تدریج به عادت خوابیدن به پشت تغییر دهید. اصلا یکی از رموز زیبایی پوست مردمان آسیای جنوب شرقی، همین عادت خوابیدن به پشت در طول شب است.

۷) گرمای مفرط


گرم کردن بیش از حد خانه در روزهای سرد سال، باعث از بین رفتن رطوبت آن و خشکی فضا می‌شود. همین خشکی فضا، خشک و چروکیده شدن پوست ما را هم همراه خواهد داشت.

چاره: اگر مجبورید خانه را گرم کنید، رطوبت آن را کاهش ندهید. برای این کار کافی است که یک کتری پر از آب را روی گاز، شوفاژ یا سایر وسایل گرمایشی خود بگذارید تا آب آن به‌تدریج بجوشد و رطوبت فضا را حفظ کند.

۸) چربی‌‌زدایی از برنامه غذایی‌


محققان آمریکایی بر این باورند که به‌هیچ عنوان نباید تمام چربی‌ها را از رژیم غذایی کنار گذاشت. آنها تاکید می‌کنند که حجمی از چربی‌های خوب برای حفظ انعطاف‌پذیری، جوانی و شادابی پوست لازم هستند و باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

چاره: چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و حیوانی را از رژیم روزانه خود حذف کنید و به‌جای آن، اسیدهای چرب امگا۳ که به وفور در ماهی، گردو، روغن زیتون، روغن کانولا و روغن کنجد پیدا می‌شوند را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

۹) کم نوشیدن آب


یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و چروکیدگی پوست در سنین پایین، کاهش آب بدن است. زمانی که بدن آب کافی دریافت نکند، دچار عوارضی مانند کاهش تمرکز و خشکی پوست می‌شود.

چاره: صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب ولرم بنوشید؛ هم برای حفظ سلامت پوست و هم برای حفظ سلامت دستگاه گوارش‌تان. در طول روز هم هر یک‌ونیم تا ۲ ساعت یکبار، یک لیوان آب بنوشید. اگر تحمل نوشیدن آب ساده را ندارید، آن را با کمی آبلمیو یا آب طبیعی یک میوه فصل، ترکیب کنید.
منبع: بیتوته
http://www.asriran.com/fa/news/456461/۹


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 23 اسفند 1394برچسب:,

از تخم‌مرغ نترسید



از تخم‌مرغ نترسید

از تخم‌مرغ نترسید!تحقیقات نشان داده اگر به مدت یک هفته تنها 3 تخم مرغ بخورید اتفاقات جالبی در بدن شما می‌افتد که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

بسیاری از افراد بر این باورند که تخم مرغ دارای مقادیر بالای کلسترول است. بسیاری دیگری تخم مرغ را ماده غذایی مفید و سالمی در نظر می‌گیرند که تاثیرات مثبتی بر سلامتی دارد. اما بسیاری افراد از برخی ویژگی‌های تخم مرغ بی‌خبر هستند که در اینجا ما به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می کنبم.
 
تخم به علت سرشار بودن از پروتئین باعث می‌شود بعد از خوردن آن احساس سیری کنید و تا حدودی اشتهای شما را سرکوب می‌کند و تا چند ساعت از پرخوری شما جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، تخم مرغ موتور چرب‌سوزی شما را به کار می‌اندازد و به کاهش وزن شما کمک می‌کند. مطالعه‌ای جدید نشان داده افرادی که به طور منظم تخم مرغ مصرف می‌کنند 65 درصد بیشتر از افراد دیگر کاهش وزن موفق را تجربه خواهند کرد.
 
گفتنی است که تخم مرغ به علت ویتامین B12، B2 و B5 به زیباتر شدن پوست و مو و تقویت کبد شما کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف تخم مرغ سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

از جمله مهم‌ترین فواید مصرف تخم مرغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قوی کردن و استحکام بخشیدن به استخوان‌ها
- تقویت دهان و دندان
- افزایش بقای بدن به علت سرشار بودن از آمینواسید
- افزایش انرژی و توان بدنی
- افزایش و بهبود عملکرد مغز
- کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی
- تقویت سیستم عصبی بدن
- کاهش چربی مضر بدن (LDL)
 
منبع: Healthy Holistic Living
-----------------------
http://www.asriran.com/fa/news/456444


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 23 اسفند 1394برچسب:,

در 60 ثانیه به خواب بروید



دم و بازدم متناوب بر میزان آدرنالین ترشح شده در بدن اثر گذاشته و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. ممکن است در اوایل کار کمی اذیت شوید، اما به سرعت این مشکل از بین می‌رود. کافی است ثانیه‌ها را به خاطر داشته باشید.
در 60 ثانیه به خواب برویدبی‌خوابی یکی از مشکلات جوامع امروز است و بسیاری گرفتار آن هستند. رژیم غذایی نامناسب، خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور یا گوشی هوشمند و استرس از جمله دلایل بی‌خوابی هستند. 
 
برداشتن تمرکز از روی مغز پیش از خواب هم اصلا کار آسانی است. اما این مشکل شاید راه حلی داشته باشد که بتوانید به کمک آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خواب روید. 
 
آیا تکنیک 4-7-8 را شنیده‌اید؟ 

 
دکتر اندرو وِیل، دانش آموخته دانشگاه هاروارد و ابداع کننده این روش، می‌گوید که روشش در واقع یک تکنیک تنفسیِ ضد استرس است. 
 
روش 4-7-8 به مهارت خاصی نیاز ندارد و به سادگی می‌توان آن را اجرا کرد. کافی است این سه قانون را به یاد بسپارید. اول اینکه باید به مدت 4 ثانیه از راه بینی تنفس کنید. سپس نفستان را به مدت 7 ثانیه حبس کنید. در آخر نیز عمل بازدم را مستقیما از راه دهان به مدت 8 ثانیه انجام دهید. 
 
این روش باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرام بخش در مغز شده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. بدن آماده خواب می‌شود. 
 
آیا جواب می‌دهد؟ 

 
جایی برای شکاک شدن نسبت به این روش وجود ندارد؛ کافی است یک بار آن را امتحان کنید! زمانی که آن را امتحان می‌کنید، خودتان متوجه قدرت جادویی این روش خواهید شد. البته فراموش نکنید که این روش را باید چند مرتبه امتحان کنید. برای نمونه، یکی از کاربران نوشته که با کمک تکنیک 4-7-8 و پیش از چهارمین تکرار به خواب رفته است. 
 
حقه کار در این است که دم و بازدم متناوب بر میزان آدرنالین ترشح شده در بدن اثر گذاشته و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. ممکن است در اوایل کار کمی اذیت شوید، اما به سرعت این مشکل از بین می‌رود. کافی است ثانیه‌ها را به خاطر داشته باشید. 
 
منبع: فرادید 
http://www.asriran.com/fa/news/451422

 


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 20 اسفند 1394برچسب:در 60 ثانیه به خواب بروید,

مراقب کلیه های فرزندتان باشید



زمانی که کارکرد کلیه ها به زیر 10 درصد برسد، در واقع کلیه های بیمار از کار افتاده است و اگر کارکرد کلیه به 50 درصد رسیده باشد، بیمار علائمی همچون کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف را به همراه دارد.
مراقب کلیه های فرزندتان باشیدفوق تخصص کلیه و فشار خون گفت: یکی از علل ابتلا به اختلالات کلیوی، عفونت ادراری ساده در دوران کودکی افراد است، به طوری که در 25 درصد از کودکانی که به عفونت ادراری ساده مبتلا می شوند، احتمال اختلالات کلیوی در آینده افزایش می باید.
 
دکتر شهناز اتابک در آستانه روز جهانی کلیه (20 اسفند ماه) افزود: بسیاری از خانواده ها به دلیل سهل انگاری توجه چندانی به عفونت های ساده ادراری در کودکان نشان نمی دهند و همین امر باعث می شود که در سنین بالاتر مشکلات کلیوی در میان افراد بیشتر مشاهده شود.

به گفته دکتر اتابک، ابتلا به بیماری های کلیوی و یا نارسایی کلیه بدون علامت است و به واقع، هنگامی که بیمار مراجعه می کند، زمانی است که کارکرد کلیه او به زیر 50 درصد کاهش یافته است.

اتابک اظهار کرد: زمانی که کارکرد کلیه ها به زیر 10 درصد برسد، در واقع کلیه های بیمار از کار افتاده است و اگر کارکرد کلیه به 50 درصد رسیده باشد، بیمار علائمی همچون کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف را به همراه دارد.

فوق تخصص کلیه و فشار خون توصیه کرد: افرادی که در خانواده های آنان نارسایی مزمن کلیوی دیده شده است باید هر شش ماه یکبار و افراد سالم هر سه سال یکبار برای آزمایش و بررسی از نظر کراتینین مراجعه کنند.

به گفته اتابک، با رسیدن به مرحله مشاهده علائم نارسایی کلیه مانند کم خونی، خستگی، اختلال تمرکز و بدخوابی، دیگر برای درمان خیلی دیر شده است.

وی با بیان این که کلیه کودکان حساس بوده و بیماری آنان باید به طور کامل تحت درمان قرار گیرد، توصیه کرد: بهتر است خانواده ها هر گونه تغییر در رنگ، بو و تکرر ادرار در کودکان را جدی بگیرند و با مشاهده تب بالا و طولانی مدت، بی قراری، درد زیر شکم کودک به مراکز درمانی برای انجام آزمایش ها مراجعه کنند.

این نفرولوژیست با بیان اینکه امروزه بیماری های مادرزادی افزایش یافته است، ادامه داد: استعمال سیگار روی جنین اثرات منفی دارد و کودکانی که از مادران سیگاری به دنیا می آیند، وزن کمتری دارند و در برابر صدمه و نارسایی کلیه ها آسیب پذیرند.

به گفته وی، وزن جنین با سلامت کلیه ها ارتباط تنگاتنگ دارد و تاثیر گذار است.

دکتر اتابک همچنین دیابت را شایع ترین علت نارسایی کلیه در جهان دانست و اظهارکرد: با کنترل دیابت می توان از بسیاری از موارد نارسایی کلیه پیشگیری کرد. همچنین فشار خون نیز از دیگر مواردی است که اگر تحت کنترل قرار نگیرد منجر به نارسایی کلیوی خواهد شد.

اتابک یادآور شد: بیماری های کلیوی از نظر اقتصادی و اجتماعی هزینه زیادی را بر سیستم سلامت کشور وارد می کند و اگر در زمینه پیشگیری از بیماری ها برنامه ها اصولی صورت گیرد، از بروز بسیاری بیماری ها و همچنین هرینه های آن کاسته خواهد شد.

این نفرولوژیست ادامه داد: تاکنون مرکز و کلینیک خاصی که بتوان بیماری دیابت و یا فشار خون بیماران را تحت کنترل دراورد، وجود ندارد و تنها 25 درصد از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، فشار خون خود را تحت کنترل درمی آورند.
منبع: ایرنا            http://www.asriran.com/fa/news/455734


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 20 اسفند 1394برچسب:,

تخم هندوانه بخورید



تخم های هندوانه حاوی اسیدهای چرب مونواشباع نشده، اسیدهای چرب پلی اشباع نشده و اسیدهای چرب اُمگا-۳ هستند. این چربی ها نه تنها به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می کنند بلکه در تحت کنترل نگه داشتن کلسترول هم نقش دارند.
تخم هندوانه بخوریدبه گفته کارشناسان تغذیه، تخم هندوانه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که برای سلامت بدن مفید هستند.

نوشیدن یک لیوان آب هندوانه یا خوردن هندوانه نه تنها موجب پرشدن معده می شود بلکه مواد مغذی از بین رفته را نیز احیاء می کند. اما نباید از خواص تخم هندوانه هم غافل شد چرا که مملو از خواص مغذی است.

تخم هندوانه به کاهش فشار خون کمک می کند. تخم های هندوانه منبع غنی سیترالین، اسیدآمینه غیرضروری، هستند که دارای خاصیت ضدفشار خون است. این اسیدآمینه نه تنها موجب کاهش فشارخون شاهرگی می شود بلکه موجب افزایش آزادشدن اکسیدنیتریک هم می شود و بدین ترتیب به کنترل فشار خون کمک می کند.

تخم های هندوانه دارای تاثیر حفاظتی از قلب و تاثیر ضداکسایشی هم هستند و به همین خاطر ریسک بیماری قلبی را کاهش می دهند. از اینرو به افرادی که در معرض بیماری قلبی-عروقی قرار دارند توصیه می شود مصرف تخم هندوانه را در رژیم غذایی شان قرار دهند.

تخم های هندوانه حاوی اسیدهای چرب مونواشباع نشده، اسیدهای چرب پلی اشباع نشده و اسیدهای چرب اُمگا-۳ هستند. این چربی ها نه تنها به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می کنند بلکه در تحت کنترل نگه داشتن کلسترول هم نقش دارند.

از دیگر خواص تخم هندوانه، کمک به درمان عفونت باکتریایی است. تخم هندوانه حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان عامل احتمالی ضدمیکروبی عمل می کند و از اینرو به مقابله با عفونت های باکتریای کمک می کند.

همچنین تخم هندوانه دارای ترکیبات ضداکسایشی و ضدالتهابی است که به درمان التهاب مجاری ادراری کمک می کند.
منبع: مهر              http://www.asriran.com/fa/news/455724


موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ 20 اسفند 1394برچسب:,